Recensie: Schattenjagers, James Patterson

Schattenjagers Tommy, Storm, Bick en Beck zijn hun hele leven al op zee, samen met hun vader en moeder op schattenjacht. Dat doen ze heel verdienstelijk, want hun vader weet telkens de belangrijkste en meest beruchte schatten boven water te vissen. Ze zijn dan ook wereldberoemd als schattenjagers! Dan gebeurt er iets verschrikkelijks: tijdens een heftige storm gaat het er wild aan toe. Zelfs zo wild, dat hun vader overboord slaat! Hun moeder is al langer geleden verdwenen. Niemand weet precies waarheen, en of ze nog leeft. En dat betekent eigenlijk dat de vier kinderen op zichzelf zijn aangewezen. En dat zullen ze weten! De tweeling Bick en Beck vertellen je dit verhaal: Bick schrijft het op, en Beck maakt er de tekeningen bij. Iedereen is immers goed in iets anders, nietwaar? Tommy is de grote, stoere broer. Hij wordt omschreven als een enorme spierbundel, die met zijn goede uiterlijk de harten van meisjes op hol doet slaan. Erg slim? Dat is hij niet. Daarvoor moet je bij Storm zijn. Dit gezette meisje (daar is ze nogal gevoelig over) onthoud werkelijk alles, zodra ze het onder ogen krijgt. Een knappe eigenschap, die het viertal in deze situatie absoluut ten goede komt. Maar, zo zonder ouders, wordt het een stuk lastiger. Wat zullen ze nu gaan doen? Aan land, om opgenomen te worden ineen weeshuis? Daar peinzen ze niet over! Ze besluiten gewoon door te gaan met wat ze altijd al deden: schatten opsnorren! En dus gaan deze vier kinderen een flink aantal avonturen tegemoet, waarbij ze piraten en schurken tegenkomen, maar vooral veel rivalen… als dat maar goed afloopt! En daarbij blijven ze zich afvragen wat er met hun vader is gebeurd… Schattenjagers is het eerste deel van een spannende serie op zee, waar mysteries en raadsels elkaar in een rap tempo opvolgen. Het boek is geschreven vanuit Bick, die samen met Beck zorgt voor een volledig verhaal. Bick richt zich soms op jou als lezer, maar gaat soms ook ten rade bij Beck, of krijgt een opmerking ingefluisterd door Storm of Tommy. Dat maakt het boek lekker vlot leesbaar, het lijkt immers alsof Bick een goede vriend is die je het verhaal in vertrouwen verteld. De tekeningen van Beck zijn ook erg leuk, en maken het boek helemaal compleet. Je zult echt in no-time worden opgeslokt door de spannende avonturen van deze jonge schattenjagers!

Schattenjagers, James Patterson
Illustrator: Chris Grabenstein Clavis, 466 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789044822885