Recensie: Scary Harry – Meesters van alle geesten, Sonja Kaiblinger

Scary Harry - Meesters van alle geesten Als je al eerdere boeken over Scary Harry hebt gelezen, dan weet je dat dit boek niet echt om De Dood draait, maar om de elfjarige Oscar, die spoken kan zien. En er mee kan praten – daar valt Scary Harry dus ook onder. Hij woont met zijn tante en drie huisspoken in een oude villa. Zijn oom, die vastzit in het Dodenrijk, heeft allerlei experimenten uitgevoerd om contact te krijgen met de doden. Met wisselend succes. Zijn tante weet hier overigens helemaal niets van. Voor zover zij weet is er niet zoiets als spoken of geesten. En al helemaal niemand als Scary Harry – Meesters van alle geesten. Scary Harry is trouwens helemaal niet zo eng als zijn naam doet vermoeden. Oké, hij ziet er uit als een skelet, maar hij is eigenlijk best wel een coole gast, zoals hij met zijn petje en zonnebril zielen ophaalt in lege augurkenpotten. Hij staat Oscar bij met raad en daad als het gaat om de doden en overledenen. Maar dan gebeurt er iets raars in het rustige straatje. Er komt een nieuwe inwoner in het huis naast Oscar wonen. Een vrouw, een waarzegster nog wel. En al snel daarna klopt het spook van dat huis bij Oscar aan – er is iets niet in de haak… Madame Olga, Oscars nieuwe buurvrouw, blijkt bezeten te zijn door een klopgeest. En die klopgeest weet dat er een heel bijzondere edelsteen begraven ligt in de tuin van Oscar. Een steen waar de klopgeest onverwoestbaar voor wordt! Samen met zijn vriendin Emily en alle geesten die Oscar kent smeden ze een plannetje om de klopgeest te stoppen. Dat is nog lang niet zo gemakkelijk, want klopgeesten zijn echt wel de meesters van alle geesten. Gevaarlijk, gemeen en meedogenloos… zelfs Scary Harry, die zichzelf graag ziet als meester van alle geesten, heeft het nog flink te verduren in de strijd tegen madame Olga en die gemene klopgeest. De boeken van Scary Harry zijn ontzettend leuk en grappig. Vooral de geesten en het kleine, pratende vleermuisje zorgen voor de nodige humor in het verhaal. Zeker nu de kleine vleermuis ineens stapelverliefd is op één van de leerkrachten van Oscar! Het boek bevat een aantal zwart-witillustraties die het verhaal wat verder ondersteunen. Verder goed leesbaar, vlot geschreven en leuk vertaald. Ideaal voor kleine griezelaars die spannende boeken toch net te eng vinden.

Scary Harry – Meesters van alle geesten, Sonja Kablinger
Illustrator: Frederic Bertrand Manteau, 232 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,99 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789002259142