Recensie: Samen zijn we beresterk, Marcus Pfister

Dierenverhalen spreken ontzettend tot de verbeelding. Dieren hebben natuurlijk al een ontzettende aantrekkingskracht op dieren, en dan helemaal als die dieren ook nog eens heel leuke avonturen beleven! Denk alleen al aan de fabels van la Fontaine of Aesopus: dierenverhalen zijn van alle tijden. Meesterillustrator en verteller Marcus Pfister heeft vele mooie dierenverhalen geschreven en geïllustreerd. Een aantal daarvan is nu gebundeld in Samen zijn we beresterk.

In Samen zijn we beresterk vind je een aantal boeken die al eerder zijn uitgegeven: Een hoge berg en een diepe kuil, Hoe Lodewijk opnieuw koning werd, Een gevaarlijke tocht, Joris de gelukkige egel en Een vriend voor Haas Huppel. De verhalen zijn vlot geschreven en spreken natuurlijk tot de verbeelding. De avonturen en ervaringen van de dieren zullen herkenbaar zijn voor kinderen, die zullen smullen van de mooie tekeningen. De dieren zien er best realistisch uit, met menselijke trekjes.

Ieder verhaal heeft een heel ander thema. Zo hebben de mollen Herbert en Frank ruzie. Ze weten niet wat ze moeten doen: een kuil graven of een berg maken? Het ene probleem lijkt het andere op te lossen – en andersom. Lodewijk, koning van alle dieren, wordt van zijn troon gestoten omdat hij te ver van de dieren af staat. Slenterend door de jungle komt hij keer op keer dieren in nood tegen. Uit verveling – en omdat hij om de dieren geeft – helpt hij ze. Dat is precies wat een koning moet doen! In het prehistorische verhaal Een gevaarlijke tocht gaan Dino en Maia op ontdekkingstocht en komen andere dino’s tegen. Maar ze ontdekken al snel dat niet alle dino’s even lief en aardig zijn. In het volgende verhaal gaat de egel Joris op zoek naar geluk – en hoever hij ook zoekt, hij kan het nergens echt goed vinden. Tot hij ontdekt dat Joris helemaal niet zo ver had hoeven gaan. In het laatste verhaal, Een vriend voor Haas Huppel, gaat de haas op zoek naar de lente. Maar naar sommige dingen moet je niet op zoek gaan, die komen vanzelf naar jou toe.

De verhalen in Samen zijn we beresterk zijn leuk, lief en schattig. Naast de spannende avonturen dragen de verhalen ook stuk voor stuk een krachtige boodschap uit, met als grootste boodschap dat vriendschap en samenwerken heel erg belangrijk zijn, en dat alles uiteindelijk goed komt. De mooie tekeningen maken het boek helemaal af, en fans van Marcus Pfister (voor zover je deze boeken nog niet in je kast hebt staan) zullen er zeker van smullen. Ook als je de schrijver en tekenaar nog niet kent is het boek zeker de moeite waard. Door de bundeling is er een mooi, dik voorleesboek ontstaan waarmee je echt indruk maakt bij het voorlezen.

Samen staan we beresterk, Marcus Pfister

Illustrator: Marcus Pfister
De vier windstreken, 144 pagina’s, hardcover.