Recensie: Samen Leven, Jiddu Krishnamurti

Als je het boekje zo ziet, zou je denken dat de titel ‘samenleven’ is. Welnee, het is Samen Leven. Veel breder dus, want samen leven doe je eigenlijk met iedereen in je naaste omgeving. Je ouders, leerkrachten, collega’s, vrienden, klasgenoten. Iedereen is jou ‘samen leven’-persoon. Met iedereen heb je een bepaalde relatie. Dit boek, Samen Leven, vertelt je wat een relatie is en hoe deze in elkaar steken. En hoe ze, net als een steentje in de vijver, langzaam veranderen bij iedere gebeurtenis. Wat kunnen die veranderingen voor jou en voor anderen betekenen?

Ook neemt Jiddu een stapje terug, om de hele samenleving te bekijken. Want zo’n samenleving bestaat weer uit miljoenen onderlinge relaties. En zoals die relaties de samenleving vormen, zo heeft de samenleving ook weer invloed op ons als individu en de samenleving. Klinkt best pittig, nietwaar? En dat is het ook. Alle gevoelens en handelingen zijn op zo’n ingewikkelde manier met elkaar verweven, dat je vaak niet eens meer door hebt wat je doet, waar je mee bezig bent.

Zo is er een grote hoeveelheid aandacht voor de relatie met je levenspartner, en de verschillende fases waarin je kunt zitten: van stapelverliefd tot de beruchte sleur. Ook lust in combinatie met liefde komt voor, waarbij lust volgens Jidda vooral iets is waar je met je gevoel naar moet luisteren, waar je niet over moet nadenken.

In het boekje Samen Leven probeert Jiddu je inzichten te geven in de relaties die je op dit moment hebt, en laat je zien hoe je kunt onderzoeken hoe ze zo zijn geworden. Welke gebeurtenissen hebben geleid tot de relatie zoals die op dit moment is? Als je die twee dingen eenmaal weet, dan kun je de relatie alle kanten op bouten! Zo kun je werkelijk vrij worden. Want, zo weet Jiddu, niet oorlog en strijd vormen de weg naar vrijheid, maar zelfkennis en kennis over anderen.

Samen Leven is een tweeslachtig boek. Aan de ene kant is het heel toegankelijk geschreven, met korte blokjes tekst die je snel kunt lezen, waar je nauwelijks in kunt verdwalen. Helder omlijnd, een beetje belerend soms zelfs. Aan de andere kant is de woordkeuze van de vertaler wat zakelijk, wat droog. Daardoor worden die korte tekstblokjes soms toch knap lastig om door te lezen en te begrijpen. De vele praktijkvoorbeelden dragen het boek grotendeels, en dat is een tegenvaller. Door het taalgebruik krijgt het boek wel een autoritaire uitstraling, alsof je de tekst van een alwetende leest. En dat geeft dan weer wel een goed gevoel.

Samen Leven, Jiddu Krishnamurti
Inspiread, juli 2013, 160 pagina’s, paperback.
Prijs: 15,95 euro. ISBN: 9789045314822