Recensie: Sagen van het Dassenbos: De Vloek van Horkus, Marc de Bel

de vloek van horkus Marc de Bel komt met een nieuwe serie. Spannend en fantasierijk, met een vleugje magie en vooral heel veel avontuur. Lees in De Vloek van Horkus de eerste van de Sagen van het Dassenbos! Sagen die de tand des tijds hebben doorstaan, Verhalen die al eeuwenlang rondsluimeren door het Dassenbos. En nu zijn opgeschreven, door de bekwame vingers van Marc de Bel. In dit eerste verhaal leer je de drie belangrijke hoofdpersonages kennen: Fea Vos, snel, sluw en handig met het (houten) zwaard, haar pijl-en-boog en kattapult, de grote en sterke Brom Das, bekwaam met de vechtstok en de praatgrage grappenmaker Pips Eekhoorn, die het moet hebben van zijn vlotte babbel en snelheid. Zij wonen bij elkaar in het Dassenbos. Daar wonen ze al jarenlang in vrede, na een felle strijd met de gruwelijke koning Horkus de Grote. Er wordt nog druk gebouwd aan een muur, maar er is een reden om zich niet te verdedigen maar over te gaan tot de aanval. De gemene Horkus de Grote heeft namelijk een magische wenssteen gebruikt om een vloek over het Dassenbos uit te spreken: als de koning van het Dassenbos grootvader wordt, zullen na de eerste volle maan álle jongen sterven! En dat is nu gebeurd. Wat eigenlijk een groot feest zou moeten zijn blijkt een regelrechte ramp: de troonopvolger zorgt voor een grote massamoord in het Dassenbos. Alle volwassen dieren die nog kunnen vechten gaan op pad. Ons drietal mag dat eigenlijk niet – ze zijn nog maar pubers – maar doen het natuurlijk toch. Met zijn drieën sluipen ze door gevaarlijke bossen en gebieden. Ondertussen leren ze allerlei vreemde wezens kennen. Sommigen blijken gevaarlijk, anderen juist heel behulpzaam. Langzaam maar zeker komen ze dichter bij het gevaarlijke strijdgebied, en begint ook hun twijfel te groeien. Doen ze hier wel goed aan, om zo jong al ten strijde te trekken? De Sagen van eht Dassenbos belooft met dit eerste boek, De Vloek van Horkus, een pannende serie te worden. Het is een serie die niet voor iedereen is weggelegd: er komen soms redelijk spannende scènes in voor, waar best duidelijk verteld wordt hoe de vijanden worden gedood. En hoewel het om dieren gaat – en dus wat verder van je af ligt – is het soms toch best indringend om te lezen. Het verhaal zelf heeft veel snelheid en vaart, waardoor je er in een mum van tijd helemaal aan verslingerd zult raken. De sfeervolle illustraties van Frieda van Raevels dragen daar absoluut aan bij: haar illustraties brengen deze magische wereld echt tot leven. Een aanrader voor wat oudere lezers (ca. 10 jaar) die genieten van spannende fantasy!

De vloek van Horkus, Marc de Bel
Illustrator: Frieda van Raevels Abimo, 160 pagina’s, hardcover. Prijs: 13,50 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789462343405