Recensie: Saar gaat artistiek, Hilde E. Gerard

Saar gaat artistiekSaar zit even in een moeilijke periode. Haar ouders zijn net gescheiden, en Saar woont nu weer bij haar vader, dan weer bij haar drukke moeder. Haar ouders zijn zo verschillend, dat Saar eigenlijk niet weet bij wie ze het liefst is. Maar dat vertelt ze niet tegen allebei haar ouders, natuurlijk. Ze beschermt hen eigenlijk tegen elkaar. Maar in dit boek vindt Saar natuurlijk een plekje: Saar gaat artistiek. Op haar nieuwe school leert Saar namelijk een meisje kennen, Deb. Zij zit ’s zaterdags op een kunstklasje, en probeert Saar daar ook voor te porren. Aan de ene kant lijkt het Saar wel heel erg leuk, maar juf Em is wel een beetje vreemd… Toch kan Saar zich op de tekenacademie echt uitleven, en de juf stimuleert hen juist om te tekenen naar hun gevoel en emoties. Dát is precies de uitlaatklep die Saar nodig had. Het wordt pas echt spannend als tekenjuf Em de klas inschrijft voor een heuse graffitiwedstrijd! Saar gaat artistiek is een geweldig mooi geschreven boek. Het is vlot en herkenbaar, zeker als je ouders gescheiden zijn of als je pas op een nieuwe school begint en nieuwe kinderen moet leren kennen. Doordat Saar zowel op het platteland woont (bij haar vader) als in de stad (bij haar moeder) speelt het verhaal zich in twee werelden af: soms zijn de tegenstellingen tussen haar vader en moeder een beetje vergezocht, maar die stereotypen zorgen wel voor een grappige toonzetting, en soms voor een beetje ontroering. De losse illustraties van Lien Geeroms passen goed bij het karakter van het boek.

Saar gaat Artistiek, Hilde E. Gerard
Illustrator: Lien Geeroms Abimo, 172 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: 10-12 jaar. ISBN: 9789462343078