Recensie: Rutger bakt, Rutger van den Broek

Er zijn op televisie tal van programma’s waarbij koks en bakkers de strijd met elkaar aan gaan. Een van die programma’s is Heel Holland Bakt. Een wedstrijd waarbij amateurbakkers met elkaar strijden en kijken wie de meeste en beste resultaten uit een oven kan toveren. Een strijd tussen banketbakkers. Zoetekauwen, stuk voor stuk, met een oog voor schoonheid. En heel wat technieken in huis.

Heel Holland Bakt

Momenteel is er wederom een serie Heel Holland Bakt aan de gang, maar de vorige strijd is al lang gestreden. De winnaar? Rutger van den Broek. Een geweldige eer natuurlijk, waar de jonge Rutger terecht mee mag pronken. En… Een geweldige reden om met een kookboek te komen. Het resultaat, Rutger Bakt, ligt hier voor me. En eerlijk is eerlijk: het is om je vingers bij af te likken! Oogstrelende creaties komen per pagina voorbij, en het gros zal net zo lekker smaken als ze er uit zien – maar dat ligt natuurlijk aan jouw eigen bakkunsten.

De lekkerste zoetigheden

In Rutger Bakt legt de Beste Thuisbakker van Nederland je uit hoe je de lekkerste gebakjes, taart, koekjes, cakes, high teas en brood op tafel zet. In die volgorde. Het boek bevat in totaal 70 verschillende recepten, waarin heel wat verschillende technieken en trucs aan te pas komen. Ook vind je daar basisrecepten voor bijvoorbeeld Italiaanse meringue, banketbakkersroom, praline en meer. In ditzelfde hoofdstuk vind je ook manieren voor bijvoorbeeld tempreren en blindbakken, want je wilt natuurlijk wel dezelfde resultaten behalen als Rutger himself! Of dat lukt, dat is helemaal aan jou.

Rutger bakt, Rutger van den Broek
Carrera, april 2014, hardcover.
Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789048820153