Recensie: Running Buddha, Sakyong Mipham

9789025903176 Running Buddha

De schrijver van dit boek, Sakyong Mipham, is leider van Shambhala, een wereldwijde organisatie van boeddhistische meditatiecentra. Zijn taak is het verpreiden van deze levenswijze en het ondersteunen van mensen die zich als boeddhist in het leven willen zetten. Hij vertelt op een openhartige wijze hoe hij erin is geslaagd om meditatie te combineren met hardlopen. Of andersom, net hoe je het kijkt, want, zo blijkt uit zijn ervaringen, heeft ook hij zich deze combinatie eigen moeten maken. Zijn eerste tochtje hardlopen wat helemaal niet zo eenvoudig als je zou denken.

Beide staan ook niet in elkaars verlengde: hardlopen is een training voor het lichaam, meditatie voor de geest. Dat beide trainingen een overlappingsgebied hebben is wel duidelijk, en daar richt Sakyong Mipham zich ook op in het boek Running Buddha. Met een grote nadruk op het mediteren overigens, want, zo zegt hij, “ik ben zelf geen professionele sporter of hardloper”. Desondanks heeft hij in de afgelopen jaren negen marathons gelopen.

Het hele boek is opgedeeld in een paar grote hoofdstukken die staan voor de staat van meditatie waarin je beweegt: de tijger, de leeuw, de garoeda, de draak en het windpaard. Die grote hoofdstukken zijn weer opgedeeld in kleine, behapbare stukken van ongeveer 5 of 6 pagina’s. Daarbij is het een kwestie van ademhaling en bewustzijn creeëren voor je omgeving en de natuur. Sakyong Mipham geeft daar, als een rasechte running buddha, veel tips voor. Zijn theorie wordt afgewisseld met verschillende praktische omschrijvingen uit zijn eigen ervaring. Daardoor is het een ontzettend leuk boek om te lezen, en kun je bijna niet wachten om het in de praktijk te brengen. Maar: doe het rustig aan, want net als hardlopen is meditatie iets dat je langzaam aan moet opbouwen.

Running buddha, Sakyong Mipham
Uitgeverij Ten Have, augustus 2013, 176 pagina’s, paperback.
Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789025903176