Recensie: Rummikub woord, Goliath Games

rummikub-woord-letters

Voor de echte puzzelaars onder ons die ook wel graag willen nadenken zijn er aan aantal verschillende spellen beschikbaar. Eén van die spellen is Rummikub Woord, van uitgever Goliath. Het is een variatie op het welbekende Rummikub, waarbij je aan het rekenen moet slaan. In dit geval heb je vier grote plateautjes ter beschikking, waarop je maar liefst 24 stenen kunt plaatsen. In plaats van de twee steuntjes aan de zijkant klik je een voetje in het midden van het plankje, waardoor hij stabiel blijft staan. Het voordeel is dat je het pootje ook weer kunt inklappen: geen gedoe meer met de losse steuntjes, die niet altijd even soepel blijven zitten!

De letters zelf staan op 112 verschillende stenen, met op de achterkant het bekende Rummikub-zonnetje en op de voorkant het logo en de letter, afgedrukt in een ronde uitsparing. Allen netjes afgewerkt, met een lekker gewicht. Het voor je gaat spelen is het de bedoeling dat je ze omdraait en neerlegt, maar wij gebruiken er liever een zak voor. Net zo gemakkelijk! Even grabbelen, en klaar. Vooral het spel klaarleggen gaat stukken sneller.

In de spelregels staan een tweetal spelwijzen: de Internationale manier en de Sabra-manier. De Sabra-manier is de meest vrije variant, de Internationale manier is de wat strengere. Zo moet bij de Internationale manier alle letters hergebruikt worden, in correcte woorden. Bij de Sabra-methode mag er een woord worden opgeheven. Ook mag er bij de Sabra-manier 2-letterwoorden gelegd worden, terwijl de internationale manier een minimaal aantal letters van 3 vereist. Maar natuurlijk zijn er nog veel meer regeltjes en wetjes waar je je aan kunt houden. Want plezier hebben met het spel, dat is natuurlijk het belangrijkste. Het is handig om een bepaalde set regels te kennen, maar als je beide manieren wilt mengen, kan dat natuurlijk ook! Zo is er ook een zandloper in het spel aanwezig. Wil je ‘m gebruiken, of niet?

Hoe je Rummikub Woord ook speelt, één ding is zeker: je zult er zeker heel veel plezier aan beleven. Zoals Goliath betaamt is het spel degelijk uitgevoerd, zodat het waarschijnlijk generaties mee kan. Veel plezier met taal!

Rummikub Woord, Goliath
Prijs: 34,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 20-40 minuten