Recensie: Rumi: Het gelaat van mijn geliefde, Wim van der Zwan

9789401301022 rumi

De Perzische mysticus Rumi zal niet iedereen bekend voorkomen. Hij leefde van 1207-1273 en schreef sprankelende verhalen en vooral ook heel veel liefdesgedichten. Aangezien hij de ‘liefde’ vaan aanspreekt met ‘hij’ wordt Rumi door de homo-gemeenschap warm onthaalt. Wim van der Zwan steekt hier in zijn uitgebreide inleiding echter een stokje voor, en geeft zijn definitie van ‘liefde’ en Rumi’s benadering tot het woord liefde. In deze inleiding, die 24 pagina’s telt, diept Wim de levensgeschiedenis van Rumi in het kort uit. Het is prettig geschreven, opbouwend en steekt logisch in elkaar. Bijzonder is dat Wim ook niet bang is om bestaande critici en ‘Rumi-kenners’ zo nu en dan op de vingers te tikken en te corrigeren.

Maar in het boekje gaat het natuurlijk om de gedichten die Rumi geschreven heeft. Nu moet je weten dat de beste man een echte Soefist was. Liefde, en niets dan liefde, hij volgde de religie van het hart. Dat straalt ook helemaal uit in de gedichten, verzameld en vertaald door Van der Zwan. Dat vertalen is niet bepaald een eenvoudig klusje, omdat het hierbij juist gaat om een gevoel dat overgedragen moet worden. En ieder gedicht is natuurlijk geschreven binnen de culturele context en tijdsgeest van onze dichter. Ga er maar eens aan staan! Van der Zwan heeft het gedaan, en dat heeft geresulteerd in 35 schitterende liefdesgedichten.

Rumi: Het gelaat van mijn geliefde, Wim van der Zwan
Gottmer, juli 2013, 96 pagina’s, hardcover.
Prijs: 7,95 euro. ISBN: 9789401301022