Recensie: Rubiks Race, Jumbo Spellen

Een van de spelers schudt de Shaker met daarin 9 kleurendobbelstenen waardoor een kleurenpatroon ontstaat. Degene die dit patroon als eerste op zijn speelbord kopieert, slaat de klep dicht en wint.

Dit spel is dan ook zeker geen moeilijk. Het vormt een combinatie van een ouderwetse schuifpuzzel en een snelheidsrace, waarbij een kleine schudkubus met negen vakjes het voorbeeld vormt. Op het spelbord, dat uit twee delen bestaat met een opstaand frame, moeten de spelers nu deze reeks proberen na te doen. Precies zoals zij dit zien. Dit doen ze door de gekleurde vakjes te schuiven: iedere speler heeft er 24 in totaal, en één loze ruimte om te kunnen schuiven. Wie het figuur als eerste heeft nagemaakt in het middelste deel van het spelbord heeft gewonnen, en klapt vervolgens het rooster naar beneden om dit kenbaar te maken.

Het spelbord is eenvoudig in elkaar te klikken, hoewel er wel wat handigheid nodig is om het klepje hierin mee te nemen. Nadat de 24 steentjes zijn geplaatst kan het spel beginnen. De steentjes schuiven prettig, je hebt er een goede grip op: de enige belemmering ontstaat wanneer je de vakjes zelf niet ver genoeg hebt doorgeschoven. Belangrijker nog: de regels zijn eenvoudig en simpel, het voorbeeld is aanwezig: een kind kan de was doen. En dat is het verraderlijke aan het spel. Het líjkt zo gemakkelijk, maar als de druk op de ketel komt blijkt het toch een stuk lastiger dan je in eerste instantie zou denken! Het enige nadeel is het opbergen: het zo prettig zijn als het spelbord, dat je met zo veel moeite in elkaar hebt geklikt, ook zou kunnen fungeren als doosje, waarin je het kunt opbergen.

Rubik’s Race, Jumbo Spellen
Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 7+ jaar.
Aantal spelers: 2. Speltijd: ongeveer 10 minuten.