Recensie: Rood wit blauw, 999 games

Vlot kaart- en puzzelspelletje voor de hele familie. Combineer kleuren, tekst en hoeveelheden. Iedereen vormt tegelijkertijd een rij, waarbij een volgende kaart steeds helemaal verschillend moet zijn ten opzichte van de vorige. Dat is lastiger dan het lijkt, omdat de kleuren zowel afgedrukt als geschreven zijn. Heb jij als eerste je rij compleet? Dan roep je “STOP”. Wie na controle de meeste kaarten overheeft, krijgt de meeste punten! Chaotisch en zenuwslopend!

Dit doodeenvoudige spel is ontzettend leuk om te spelen. Zeker als je de spelers een beetje dwingt om er de vaart in te houden is het superleuk, omdat er dan veel eerder een fout wordt gemaakt dan wanneer de spelers rustig nadenken over hun volgende zet. En dat is ook helemaal niet de bedoeling, omdat iedereen telkens meedingt naar alle kaarten die worden omgedraaid: het gaat dan ook om het snel schakelen en beslissen: is de kaart geschikt voor jouw rij? De lastigheid zit hem vooral in de kleuren, want zowel de fysieke kleur van de woorden als de woorden zelf hebben dezelfde betekenis: het woord ‘blauw’ met een witte kleur, heeft zowel de betekenis ‘blauw’ als ‘wit’. Lukt het jou om deze twee afzonderlijk mee te nemen in je beslissing? Vanaf 8 jaar moet het niet zo’n probleem zijn, maar ook jongeren kinderen zullen er veel plezier aan beleven, zo hebben wij gemerkt met twee kids van 3 en 5 jaar. De oudste kan al genoeg lezen, de jongste heeft het woordbeeld ingeprent en kan de kleuren op die manier uit elkaar houden. Beiden maken regelmatig fouten, maar dat zorgt alleen maar voor een toenemende mate van hilariteit aan tafel. Meedoen is immers belangrijker dan winnen!

Rood wit blauw, 999 games
Prijs: 8,99 euro. september 2011. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2-6. Speltijd: ongeveer 20-30 minuten.