Recensie: Rood – of waarom pesten niet grappig is, Jan de Kinder

9789058388483 rood waarom pesten niet grappig is

Een boek met een titel die meteen duidelijk is, dat is soms ook wel eens een verademing. Want zeg nu zelf, waarom ben je deze recensie gaan lezen? Juist – omdat je zoekt naar een leuk en goed prentenboek dat het thema Pesten behandeld. En gefeliciteerd, want dat heb je met Rood – of waarom pesten niet grappig is gevonden. Het boek gebruikt expressieve prenten, getekend met rood en zwart op een gele achtergrond, om het gevoel achter de tekst extra kracht bij te zetten. En dat lukt!

Rood – of waarom pesten niet grappig is doet precies wat het beloofd. Het laat kinderen bijna ervaren dat het helemaal niet grappig is om te pesten. Daarbij geeft het kinderen die pestgedrag zien ook aan dat je dat eerlijk moet zeggen – maar ja – wie begint er als eerste? Kinderen willen namelijk zelf niet gepest worden, en daarom lopen ze vaak achter de grote, sterke pestkop aan. In dit boek is er een meisje dat tegen de jongen durft op te staan, en merkt al snel dat ze wordt bijgestaan door heel veel andere kinderen. Je kunt het boek dus ook perfect gebruiken als er in de klas gepest of geplaagd wordt, of kinderen worden buitengesloten uit een groep.

Kritiekpunten? Ja hoor. Die zijn er altijd. Smaken verschillen nu eenmaal. Zo spreekt bij de gele achtergrond van de pagina’s niet aan, hoewel het rode daardoor wat minder agressief oogt. Ook het lettertype had wat minder opzichtig gemogen. En dat kinderen niet voor anderen niet op durven komen hoeft niet direct te betekenen dat ze ‘niet dood’ willen, omdat ze een pak slaag zouden krijgen van de pestkop. Kleinigheidjes, waarbij je op z’n hoogst bij de laatste aanstoot zou kunnen nemen op de woordkeuze en de scherpe inzet van de emoties. Laat je daar zeker niet door tegenhouden, want het is wel een heel krachtig en intens boek dat kinderen tot nadenken zet over pesten en meelopen met pesters!

Rood – of waarom pesten niet grappig is, Jan de Kinder
De Eenhoorn, maart 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789058388483