Recensie: Rood als bloed, Salla Simukka

9789044821277 rood als bloedScandinavische thrillers zijn helemaal hip. Films, series, en vooral boeken: ze worden verslonden! En terecht, want om een of andere reden weten ze vaak heel goed de balans te vinden tussen spanning, vaart en psychologische ontwikkelingen. Zo ook het boek Rood als Bloed, van Salla Simukka. Daarin maak je kennis met het meisje Lumikki Andersson. Een meisje dat heel wat heeft meegemaakt in haar jonge leventje, maar onbedoeld betrokken raakt bij een heel bizar mysterie. Drie klasgenoten in haar klas vinden namelijk een tas met bebloed geld. Heel veel geld. Lumikki komt daar per ongeluk bij uit, en weet niet zo goed wat ze er mee moet. Vertellen tegen de decaan, aan de politie, of gewoon doen of haar neus bloedt? Ze heeft al jaren gedaan of ze onzichtbaar was, en dat is haar tot nu toe prima gelukt. Als het drietal echter ontdekt dat Lumikki weet van het geld, raakt ze er toch in betrokken. En dan wordt er toch een flinke beerput te worden opengetrokken. Ook niet vreemd, want een tas vol bebloed geld, dat kan natuurlijk niet veel goeds betekenen! En dus raakt Lumikki betrokken in een flink complot, waarin niet haar drie steenrijke klasgenootjes bij betrokken zijn, maar ook drugsdealers, internationale criminelen en zelfs de politie in betrokken is. Een spannende speurtocht begint voor het viertal kinderen, als ze de waarheid en de oorsprong van het geld proberen te ontrafelen en tegelijkertijd in veiligheid proberen te blijven. En dat vraagt nog al wat van Lummiki’s kennis en ervaring! Rood als bloed is een bloedstollende thriller, het eerste deel uit de Sneeuwwitje-trilogie (want dat betekent Lumikki namelijk). Het is vlot geschreven, met mooie karakteromschrijvingen van vooral Lummiki. Langzaam maar zeker kom je steeds meer over haar te weten, maar ook over het hele mysterie van de tas vol bebloede 500-euro briefjes. Let ook op de bloedrode zijkant van het boek: erg sfeervol uitgevoerd! Rood als bloed, Salla Simukka Clavis, april 2014, 264 pagina’s, hardcover. Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789044821277