Recensie: Roald Dahl's Esio Trot

esio trot dvd Roald Dahl heeft in zijn leven ontzettend veel verhalen geschreven. Kort, lang, bekend, maar ook zijn er veel minder bekend gebleven. Zoals Esio Trot, dat door de BBC verfilmd werd. Het verhaal wordt, zoals veel verhalen van Dahl, verteld door een heuse verteller. Dat brengt meteen wat vaart en humor in het verhaal, want het verhaal wordt door een man verteld die op weg is naar huis – zijn dochter ophaalt en tenslotte thuis aankomt. Jij mag meeluisteren met deze chaotische man, en meeleven met zijn kleine avontuur. Het echte avontuur is echter voorbehouden aan meneer Hoppy. Een verlegen grijze muis die in een kleurrijke flat woont. Daar is vijf jaar geleden een vrouw komen wonnen, de charmante en kleurrijke mevrouw Silver. Meneer Hoppy is meteen verliefd op deze kleurrijke dame, maar durft geen toenadering te zoeken. Veel verder dan korte praatjes over het weer en kleine dingetjes komen ze niet. Meneer Hoppy verbergt zich dan ook graag in zijn tuin, waar hij veel planten heeft gekweekt. Vanuit daar heeft hij bovendien een perfect uitzicht op het balkonnetjes van mevrouw Silver. Daar beleeft hij ook de avonturen die mevrouw Silver beleeft met haar nieuwe schildpadje, Alfie. Daar vertelt ze echt alles aan. Maar ze vind het wel jammer dat het kleine beestje niet groter wordt. Na enkele maanden is hij nog steeds even groot! Dan bedenkt meneer Hoppy een briljant maar ook riskant plan, waar honderd schildpadjes, een kast vol kool en een heel bijzondere grijphengel voor nodig zijn. Hij maakt mevrouw Silver wijs dat ze drie keer per dag een magisch gedichtje moet opzeggen voor haar schildpad, dat meneer Hoppy Esio Trot noemt. En wat gebeurt er? Iedere dag wordt de kleine Alfie groter! Mevrouw Silver is echt in haar nopjes, en ze wordt gelukkiger dan ooit. Zou meneer Hoppy dan toch zijn liefde te durven uitspreken? Of is de botte meneer Pringle, die ook in hun flat woont, hem een stap voor? Hij weet zich immers in ieders leven te wringen… en daarmee begint een langzaam doorsudderend verhaal over twee oude mensen die maar om elkaar heendraaien, met een schildpadje (of 100) tussen hen in! Esio Trot is een geweldig lieve film. Dustin Hofman speelt zijn rol echt met verve, en de verfilming is tot in de kleinste details uitgewerkt om de sfeer zo goed mogelijk over te dragen. De verteller heeft natuurlijk ook een rol in het verhaal, en hij aarzelt niet om zijn hele omgeving in zijn vertelling mee te nemen. Zoals je gewend bent van Dahl zitten er een paar fantastische wendingen in het verhaal die je zeker zullen verbazen. En verbazend weinig niet-bestaande woorden. En ja, zelfs voor Esio Trot is een geloofwaardige verklaring! Esio Trot, Dutch Filmworks
Tijdsduur: 88 minuten, Romantisch. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray