Recensie: Risk, Hasbro

risk omdoos

Risk bestaat al ruim 50 jaar, en is in al die tijd al ontzettend populair onder een jong en oud publiek. Deze nieuwe versie heeft een paar veranderingen doorgevoerd, die ons toch wel nieuwsgierig maakten. Vol overgave gingen we met zijn vieren aan de slag, want hoewel er speciale regels zijn voor 2 spelers is het toch wel een aanrader om met 3-5 spelers aan de slag te gaan.

Dan heeft iedereen namelijk wat de doen. Wat opvalt aan dit kleurrijke spelbord met de netjes afgewerkte figuurtjes is dat er geen opdrachtkaarten meer zijn. Het gaat er gewoon om dat je de hele wereld veroverd, dan heb je gewonnen. En dat blijkt nog knap lastig te zijn! Gelukkig is er ook een speciale ‘instapversie’ waarbij je al gewonnen hebt als je een bepaald aantal gebieden hebt veroverd. Dat aantal hangt af van het aantal spelers waarmee het spel gespeeld wordt. Zo moet je bij 3 spelers 25 gebieden veroverd hebben, met vier spelers 20 en met 5 spelers 15 gebieden. Bovendien zit er in de stapel ‘landenkaarten’ een Wapenstilstandkaart. Wordt die kaart getrokken, dan is het spel afgelopen en wint de speler met de meeste landen in bezit.

De strijd zelf wordt beslecht met dobbelstenen. Daardoor zit er een groot gelukselement in het spel. De aanvallende partij mag met maximaal drie dobbelstenen aanvallen, de verdediger mag met maximaal twee troepen verdedigen. Dat zijn dus ook de maximale verliezen die geleden kunnen worden. En dus kan een sterk aanvallend leger van 6 troepen verminderd worden tot een leger van 1 troep, als de verdedigende partij geluk heeft en telkens hoger dobbelt dan zijn aanvaller!

risk bordspel

Per overwonnen gebied mag je een ‘gebiedenkaart’ pakken, waarmee alle landen in het begin van het spel verdeeld worden. Daarop staat een ster. Die kaarten mag je tijdens het spel inleveren om extra legers te verdienen. Het is daarbij slim om ze op te sparen, want hoe meer sterren je kunt inleveren, des te meer troepen je mag inzetten. Het aantal legers groeit daarbij sneller dan het aantal in de zetten troepen. Ook mag je troepen inzetten voor het aantal landen dat je in bezit hebt. Ten slotte krijg je extra troepen voor ieder continent dat je in bezit hebt. Bang dat je al die rijtjes vergeet hoef je niet te zijn, want alle lijstjes staan op het spelbord afgedrukt.

Deze nieuwe regels en aanpassingen hebben niet altijd geleid tot positieve reacties: veranderingen worden niet altijd warm onthaald. Gelukkig zorgen deze regels wel voor een snellere spelwijze: binnen 1 tot 1,5 uur is je partijtje over. Daardoor is er meer vaart. In de handleiding vind je overigens wel de klassieke regels terug, zodat je ook kunt spelen tot je de wereld veroverd hebt.

Gezien deze nieuwe regels waren we toch wel benieuwd of het spel ook geschikt is om met jongere spelers te doen. Gezien de regels zou je denken van wel: die zijn makkelijk te overzien. Als je echter kijkt naar het ‘winnen’ en ‘verliezen’ is het toch een ander verhaal. Het is natuurlijk nooit leuk om landen afgepakt te zien worden. Is je kind daar echter tegen bestand, dan is dat stukje strategie achter Risk ook redelijk goed bij te brengen. Onze zoon van 8 stond in ieder geval prima zijn mannetje, maar onze zoon van 6 (normaliter een geduchte tegenstander) vond het hele concept van veroveren en veroverd worden toch iets te direct – dat was duidelijk niet zijn ding.

Risk, Hasbro
Prijs: 35 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar.
Aantal spelers: 2-5. Speltijd: ongeveer 60-90 minuten