Recensie: RIPD, Universal Pictures

Ben je al bekend met het RIPD? Die afkorting staat voor het Rest In Peace Department. Een soort politiebureau voor geesten en ondoden. De agenten bestaan uit de dode zielen van politie-agenten, sheriffs, rechercheurs, kortom: iedereen die het recht een goed hart toedragen. Ze moeten de levenden beschermen tegen de kwade bedoelingen van geesten. In het begin van de film zie je hoe Nick Walker om het leven komt. Hij is een goede agent, die een beetje naar het duistere pad is getrokken door zijn collega. Samen stelen ze namelijk waardevolle voorwerpen tijdens politie-onderzoeken, om er zelf beter van te worden. Als hij komt te overlijden, wordt hij opgenomen in het RIPD. Hij valt onder de hoede van Sheriff Roy Pulsifer. Een Sheriff van de oude stempel, maar ook eentje die het allemaal niet zo nauw neemt en wel van een grapje houdt. Een groot deel van de film draait om het leren kennen van de wereld van de ondoden. Die is namelijk toch wel behoorlijk anders dan de onze, en Nick heeft nog een hoop te leren. Dankzij (of ondanks, dat kan natuurlijk ook) de hulp van de sarcastische Sheriff lukt dat snel en goed. Al snel gaan ze zelfs samen op pad en ontdekken een enorm complot, waarbij veel slechte geesten op aarde worden neergelaten om de mensheid te onderwerpen. Zal het ze lukken dat te voorkomen? http://www.youtube.com/watch?v=X07xNrVd7DU RIPD is ondanks dit best originele verhaal niet veel anders dan een standaard actiefilm, waarbij een groentje wordt ingeleerd door een verzuurde oude rot uit het vak. Een soort ‘becoming of age’-film, waarbij een jongeling zijn plaats in de maatschappij vind. De grappen zijn niet altijd even geslaagd, maar vaak ook wel. Er zit heel wat vaart in de film, en dat is ook zeker de redding van de film. De special effects zitten uitstekend in elkaar, zonder enige twijfel. Voor een standaard fantasy-actiefilm met een vleugje komedie zal hij zeker een flink publiek weten te bekoren. Ik heb ‘m in ieder geval vol plezier bekeken, een heerlijk avondje vermaak! RIPD, Universal Pictures
Tijdsduur: 117 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 16 euro), Blu-ray (ca. 19 euro)