Recensie: Ridders van Fantasia 4: De Duistere Kroon, Geronimo Stilton

Ridders van Fantasia 4-De Duistere Kroon

De Ridders van Fantasia is de vervolgserie op de spannende jongensserie over de Kronieken van Fantasia, waarin we meelopen met een paar dappere elfen. Aan het einde van die reeks worden deze dappere elfen tot Ridders van de Zilveren Roos geslagen, en worden daarmee beschermers van Fantasia. Leuk detail is dat deze ridders uit zowel jongens als meisjes bestaan, daardoor is de serie niet alleen geschikt voor jongens, maar ook voor stoere meisjes die meer willen lezen over Fantasia. Ridders van Fantasia 4: De Duistere Kroon is het laatste boek uit de serie Ridders van Fantasia.

In deze serie probeert de Spinnenkoningin aan de macht te geraken. Deze machtige tovenares, bijgestaan door een enorme heks, heeft jarenlang in afzondering geleefd in het kasteel van de Heksen van Fantasia, om daar haar machten en krachten verder te ontwikkelen. Inmiddels vind de Spinnenkoningin het wel klaar voor wat actie, en gaat ze met grof geweld door Fantasia heen, om zo het ene rijk na het andere aan haar wil te onderwerpen. Daarbij wordt ze echter flink dwarsgezeten door de vele elfenridders: Generaal Dappart (uit de eerst serie ook bekend als Saturno), Zordan, Regulus, Robinia, Alquin, Karis en Alena doen er alles aan om de Spinnenkoningin tegen te houden. Daarbij worden ze geholpen door hun Blauwe Draken, Goudoog, Zilvervleugel en Halvestaart, maar ook door de tovenaars Stellarius en Spranka. De Spinnenkoningin wordt echter ook geholpen. Zij kan rekenen op Harpij, Vorstin der Feeksen, Harpo, de oom van de goede Elfenkoningin Selina en De Verdoemden, die het de Ridders van de Zilveren Roos knap lastig gaan maken!

In het laatste deel, De Duistere Kroon, krijgt de Spinnenkoningin de Duistere Kroon in handen: een krachtig magisch voorwerp dat haar bijna oneindig grote Duistere krachten geeft. Dat maakt de Spinnenkoningin nog veel lastiger te verslaan. Zeker met De Verdoemden aan haar zijde, een vol dat zo gemeen en wreed was dat ze door de fee Florina in de diepste diepten van Fantasia zijn verbannen. Gelukkig zijn de dappere elfen en hun vrienden niet van plan er zo maar het bijltje bij neer te gooien, en zullen ze alles op alles zetten om Fantasia te redden!

De Ridders van Fantasia is een super spannend boek voor jonge avonturiers. De serie is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of tien: sommige delen in het verhaal zijn namelijk best spannend, en de verhalen over de felle strijden zijn niet altijd voor de poes. Het boek is vlot geschreven, en voorzien van sfeervolle tekeningen, die het verhaal prima ondersteunen. Leuke sfeermakers vind je in de hoeken van de pagina’s, die versierd zijn met sierlijke krullen. In het midden van het boek vind je een paar pagina’s in full-color over de Zwerfelf Zordan.

Ridders van Fantasia 4: De duistere kroon, Geronimo Stilton

Illustrator: Danilo Barozzi
De Wakkere Muis, 309 pagina’s, hardcover.