Recensie: Ridder Redder, Dirk Nielandt en Marjolein Pottie

9789058389060 ridder redderRidder en Draak zijn dikke vriendinnen. Ridder is een muis, verpakt in harnas, met een groot zwaard binnen handbereik. Draak is haar beste vriendin, geduldig en een beetje onzeker. helemaal niet zo stoer en gevaarlijk als draken horen te zijn, dus! Maar beiden koesteren hun vriendschap op hun geheel eigen manier. Want: beide meiden zijn heel erg anders. Draak is begripvol en behulpzaam, volgzaam en lief. Ridder Muis daarentegen is stoer en bazig, eigenwijs en ziet dingen nogal zwart-wit. In het leuke boekje Ridder Redder ontdek je echter verschillende kanten van hen. Zo blijkt Ridder Muis best bang te zijn in het donker, en houdt ze Draak een beetje voor de gek als ze net doet alsof ze bang is voor het water. Ze moet altijd stoer blijven, zelfs als ze bang is… daarom bedenkt ze soms wat smoesjes. Gelukkig doorziet Draak dat keer op keer, en doet gewoon met haar mee. Andersom werkt die vriendschap gelukkig ook. Dat zorgt voor grappige situaties. Maar wat als Draak een ridder ontdekt, die bijna verdrinkt? Die moeten ze toch helpen? Welnee! vind Muis: het is gewoon een sukkel. Als je niet kan zwemmen, dan ga je toch niet in de zee? Het boekje over Ridder en Muis zijn geweldig leuk en grappig. De verhalen zijn niet al te lang, en wat eenvoudig voor niveau M5. Voor moeilijke lezers kan het een impuls zijn om wat beter te lezen: de zinnen staan netjes op één regel, en de letters zijn wat groter dan je zou verwachten. Daardoor leest het heerlijk weg. De illustraties zijn weinig gedetailleerd en cartoonesk getekend, wat zorgt voor een leuke uitstraling. De kleuren zijn zacht en harmonieus. Een mooie uitgave, met grappige verhalen voor beginnende lezers. De verhalen zullen – ondanks dat het gaat over ridders en draken – eerder aantrekkelijk zijn voor meisjes dan voor jongens. Hoewel ook jongens de verhalen grappig zullen vinden. Ridder Redder, Dirk Nielandt en Marjolein Pottie Eenhoorn, september 2013, 48 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789058389060