Recensie: Richting het kwaad, Viveca Sten

richting het kwaad banner Richting het kwaad speelt in op een meer dan herkenbaar (en ook wel verontrustend) beeld, waarbij mensen een haat ontwikkelen tegen buitenlanders: een extreem soort vreemdelingenhaat. En dat is niet alleen in Nederland een issue, zo blijkt, want in deze dikke thriller worden we meegenomen naar Zweden, naar het eilandje Sandhamm – net voor de kust van Stockholm. Dit is inmiddels de zesde thriller die zich op Sandhamm afspeelt – niet bepaald een visitekaartje voor een ontspannen vakantie! Daar wordt een journaliste dood aangetroffen die het heeft opgenomen voor buitenlandse vrouwen en het onrecht dat hen wordt aangedaan. In eerste instantie lijkt het een vervelend ongeluk, aangezien de journaliste op een stormachtige Tweede Kerstdag in het Seglarhotell aankomt en op weg was naar het restaurant, maar langzaam maar zeker blijken er meer factoren in het spel te zijn, die leiden tot een misdaad. In Richting het kwaad leef je mee met het onderzoek, waar je zelf ook nog nauwelijks weet van hebt. Via het team van Inspecteur Thomas Andreasson krijg je steeds meer informatie over Jeanette Thiels te horen en te lezen, zoals over haar pijnlijke scheiding en het getouwtrek om de voogdij van hun dochter. Maar Jeanette heeft ook veel vijanden gemaakt op politiek gebied, aangezien ze fel optrad tegen de xenofobe groeperingen die er actief zijn. Genoeg vijanden dus, maar wie haalt het in zijn hoofd op om Tweede Kerstdag iemand te vermoorden? Naarmate je meer informatie verkrijgt ontdek je een intelligent verweven complot, dat de nodige thriller-elementen in zich heeft. Richting het kwaad is een vlot geschreven boek, dat je direct in zijn ban heeft. het wisselt zo’n beetje per hoofdstuk van personage, wat de vaart er zeker inhoudt. De achterliggende onderwerpen zijn helemaal actueel. Naast vreemdelingen haat komt de financiële crisis bijvoorbeeld ook subtiel voorbij. Vooral door die vlotte manier van schrijven en de vele ontwikkelingen in het verhaal wil je als maar door blijven lezen. Een echte aanrader voor thrillerfans! Richting het kwaad, Viveca Sten Querido, 434 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789021458427