Het einde van de zombies is in zicht. Recensie: Resident Evil: The Final Chapter

resident evil the final chapterDe filmserie Resident Evil gaat al heel wat jaren mee. Misschien zou je het wel de beste filmfranchise naar aanleiding van een game kunnen noemen. Nah, ik denk dat het dat ook wel is, zelfs! In de filmreeks leef je mee met Alice. Ze wordt in de eerste film wakker in een landhuis en ontdekt al vrij snel dat er meer aan de hand is. Ze slaapt namelijk boven een geheim onderzoeksinstituut dat een mysterieus virus ontwikkeld: het t-virus. Dit virus is bedoeld om weefsel te regenereren en doet prima werk. Het nadeel is: ook na de dood blijft het actief. Een bron voor zombies, dus!

Serie

In de films daarna moet Alice (die ook besmet is met het t-virus) proberen om de zombie-apocalyps tegen te gaan. Die maken namelijk nogal een zooitje van de wereld. In Resident Evil: The Final Chapter zijn er nog maar ongeveer 4500 mensen over van de 7 miljard die er ooit hebben rondgelopen. Op het moment dat Alice informatie krijgt van het kunstmatige intelligentiesysteem dat de basis van The Hive te horen dat er een soort anti-virus bestaat, dat het hele t-virus in één klap vernietigt. Dé oplossing voor het zombieprobleem. Er is een nadeeltje: Alice moet daarvoor terug naar The Hive, waar het ooit allemaal begon. Door een land dat bezaaid is door gekken, zombies en bizarre monsters.

Trip down memory lane

Omdat je nu terugkeert naar de locatie van de eerste film (die je echt moet zien, als je dat nog niet gedaan hebt – het is echt de beste uit de serie) kom je dus ook weer langs alle locaties die daar een belangrijke rol hebben gespeeld. Mooi gedaan en slim ook. Daar vind de strijd plaats tussen mens en zombie, maar ook tussen de mensen onderling. Want er blijkt in Resident Evil: The Final Chapter een bizar plan ten grondslag te liggen aan de hele filmsaga…

Conclusie over Resident Evil: The Final Chapter

The Umbrella Corporation heeft de filmwereld tien jaar lang in zijn macht gehad met hun t-virus. Onze sexy, oersterke en snel genezende Alice heeft wonderen verricht, maar toch zijn alle mensen – op een handje na – uitgestorven. Die gaan in deze laatste film de uitdaging aan om overal een eind aan te maken. Mooi verfilmd, goede flashbacks maar een filterdun verhaaltje met een paar verrassende zijsprongen. Vermakelijk, maar het overtreft de eerste film zeker niet. Door: Score: Resident Evil: The Final Chapter krijgt 7 van de 10 punten.