Recensie: Reclaim, Dutch Filmworks

reclaim kopie Steven en Shannon hebben na lang wikken en wegen een manier gevonden om toch aan hun kinderwens te voldoen: ze gaan een kindje adopteren. In Puerto Rico, wel te verstaan. Niet via de Amerikaanse autoriteiten (daar was de wachtlijst te lang) maar via een kortere route. Alles lijkt helemaal goed te gaan. Ze ontmoeten hun nieuwe dochtertje, nemen haar mee naar een appartement ter plaatse, en wachten op de laatste papieren die in orde gemaakt moeten worden. Daarmaken ze kennis met een wat vreemde Amerikaan en zijn twee Puerto-Ricaanse vrienden. Maar dan… verdwijnt het nieuwe weeskindje! Op het politiebureau krijgen ze te horen dat dit een regelmatig terugkerend handeltje is: een reclaim-principe: terugvorderen van goederen. Een zeven-jarig meisje, in dit geval. Steven e Shannon laten het hier echter niet bij zitten, in tegenstelling tot veel andere adoptieouders. Ze gaan op onderzoek uit, en komen al snel terecht in een fel crimineel circuit, waarbij het bovendien erg moeilijk is om te bepalen wie ze nu wel en niet kunnen vertrouwen. Het tweetal zet echter keihard door en laat zich niet snel intimideren. Zelfs niet als er wapens aan te pas komen. Op hun eigen manier weten ze door te dringen tot de kern van de kleine organisatie en het meisje te bevrijden uit dit nare criminele web. Maar hoe het verder afloopt, dat krijg je helaas niet te zien… Krijgen Steven en Shannon alsnog de voogdij over het kleine meisje? Reclaim is een spannende actiefilm. Door de constante spanning en de vele wendingen in het verhaal blijf je geboeid kijken, hoewel het verhaal op zich niet zo heel erg indrukwekkend is: de personages worden nauwelijks uitgediept, en via een omweg krijg je pas te horen waarom het tweetal gaat adopteren. Ook het filmwerk laat af en toe een steekje vallen. Desondanks zit de vaart goed in het verhaal, en zul je snel in de ban geraken van dit felle kat-en-muisspel. Reclaim, Dutch Filmworks
Tijdsduur: 92 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray