Recensie: Real Humans, seizoen 2

De Zweedse televisieserie Real Humans heeft heel wat stof doen opwaaien. Want met alle nieuwe technische hulpmiddelen om ons heen is het alleen maar wachten tot de ultieme hulp uitgevonden wordt: een echte robot, die je met alles kan helpen. In de tijd waarin Real Humans afspeelt is het al zo ver. De robots lijken net mensen, met het verschil dat ze wat starder bewegen en voorgeprogrammeerd zijn met bepaalde doelen. Robots hebben echter een zwak punt: ze zijn zo krachtig als hun maker wil dat ze zijn! En daar draait het bij Real Humans om. Want de Hubots, zoals ze genoemd worden, zijn soms zo geprogrammeerd dat ze een wel heel sterk ontwikkelde kunstmatige intelligentie hebben: ze gaan zelf denken, en ‘emoties’ ervaren. En ze vinden de onderdrukking van de mensen maar niks! In deze tweede serie van Real Humans gaat het er al fel aan toe. Onder de mensen zijn twee groepen ontstaan: hen die pro hubots zijn, en zij die tegen de robotmensen zijn. Logisch eigenlijk wel, want veel robots hebben taken van mensen overgenomen. En dat wordt ze niet in dank afgenomen! Daarentegen zijn er ook weer heel veel mensen die de Hubots in huis nemen als huishoudster, of voor rijke ouderen als permanente zorg, 24 uur per dag. Er zijn zelfs mensen die proberen hun ziel over te zetten naar een Hubot, om zo het eeuwige leven te verkrijgen. Daarnaast spelen er een paar ontwikkelingen door het robotkamp: er lopen een paar robots rond die een eigen wil hebben ontwikkeld, en meer robots willen bevrijden. Ze zijn anti-mens, en ruimen iedereen uit de weg die hen in de weg staan. Er schijnt zelfs een stuk programmatuur te zijn dat robots kan ‘bevrijden’. maar die is incompleet. En er waart een gevaarlijk virus rond de wereld, dat er voor zorgt dat robots geweldadig worden, alvorens ze kortsluiting krijgen. Ze worden dus langzaamaan lopende tijdbommen! Real Humans is ontzettend spannend en slim gemaakt. Er zitten subtiele effecten in de film verwerkt, waardoor de hubots net echt lijken. Af en toe een kleine beschadiging, de houterigere bewegingen en vooral de USB-pluggen in de nek maken het realistisch genoeg. Het gaat vooral om de beweegredenen van alle partijen die de serie echter briljant maken. Je weet eigenlijk niet aan welke kant van het verhaal je je moet scharen: aan de menselijke kant, die van de hubots, voor of tegen robots… erg goed en slim. Je hoort valide argumenten voor en tegen, maakt de ontwikkelingen van de hubots tegen en veel meer. Je gaat je zelfs afvragen wie de real humans nu eigenlijk zijn! Real Humans, Lumière
Tijdsduur: 600 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 30 euro)