Het spannende verhaal gaat verder in Raveleijn: De bende van de Witte Veer

Raveleijn - De bende van de Witte Veer

Enkele jaren geleden schreef Paul van Loon een super spannend verhaal, in samenwerking met De Efteling. Hun samenwerking leidde tot Raveleijn, een magische wereld waarin vier normale kinderen ineens volwassen ridders werden, voorzien met magische krachten. Maar dat is al weer jaren geleden. Zelfs de hoofdpersonen uit het boek lijken de avonturen al zo’n beetje vergeten te zijn, blijkt uit het boek Raveleijn: De bende van de witte veer.

Wordt vervolgd

Het verslaan van de kwaadaardige tovenaar Peregrinus was namelijk niet genoeg om de stad Raveleijn voor altijd in vrede te laten leven. De oude tovenaar is ontzettend kwaad op Graaf Olaf, zijn vrouw Halina (die met raven kan spreken en via een magisch amulet in een raaf kan veranderen) en natuurlijk in de vijf kinderen: Thomas, Maurits, Emma, Lisa en de jonge Joost. Hij zint op wraak, en na een paar jaar broeden heeft hij een geweldig plan bedacht. Langzaam maar zeker spreiden zijn volgelingen zich uit over de landgoederen van Raveleijn om angst te zaaien. Gekleed in wolvenkleding zaaien ze onrust en angst, terwijl de tovenaar zelf een ijzige wind doet waaien, waardoor mensen in steen veranderen. Graaf Olaf ontkent al deze veranderingen in zijn heerschap, maar Halina ziet geen andere oplossing dat het inroepen van hulp voor het bestrijden van de Bende van de Witte Veer. Door onze ruiters, inderdaad.

Verwarrend

Dat is vooral voor de kinderen behoorlijk verwarrend. Iedereen is namelijk weer doorgegaan met hun eigen leven. Aangezien ze hun ouders niets hebben verteld over hun eerdere avontuur, is alles een beetje in de vergetelheid geraakt. Soms is het beter om alles te ontkennen, nietwaar? Toch blijkt de invloed van Raveleijn (en dan vooral Halina) niet helemaal verdwenen te zijn. Dankzij die blijvende contacten is het mogelijk de kinderen te benaderen, hoewel ook dat zeker niet zonder slag of stoot gaat.

Recensie over Raveleijn: De bende van de Witte Veer

De bende van de Witte Veer is het vervolg op het eerste boek van Raveleijn, waar de parkshow in de Efteling op gebaseerd is. Bizar is het wel, dat de kinderen bijna helemaal niet meer weten wat er allemaal is gebeurt – het lijken me toch wel gebeurtenissen die blijven hangen. Het avontuur is wat spannender en wat enger dan het eerste boek, daarom is het iets minder geschikt voor gevoelige kinderen. Paul van Loon stapt een iets duisterder pad in, blijkbaar. De schrijfstijl is daarentegen wat eenvoudig. Het wordt vanuit de jonge Joost verteld, met zinnen die onnodig vaak op een nieuwe regel beginnen. Het taalgebruik is wat behouden en stijf te noemen.

Raveleijn: De bende van de Witte Veer,
Illustrator: Hugo van Look
Uitgever: Leopold, 254 pagina’s, hardcover.