Recensie: Ratter, Sony Pictures Home Entertainment

De film Ratter is een kritische steek naar onze digitale samenleving, waarbij we continu online zijn, continu ‘connected’ met elkaar en met het wereldwijde weg. Dat brengt natuurlijk ontzettend veel voordelen en leuke mogelijkheden met zich mee, maar ook een paar grote gevaren. Dat merk je pas goed als je Emma leert kennen, een knappe jonge studente die net in New York is komen wonen. Ze lijkt alles al voor elkaar te hebben. Ze heeft een groot appartement ter beschikking, doet het goed op school, heeft leuke vrienden en valt positief op bij haar leraren. En een nogal rancuneuze ex, die haar maar moeilijk los kan laten. Alles lijkt echter zijn gangetje te gaan. Tot je beseft dat het camerawerk niet heel erg slecht is, maar een beetje ad-hoc gemaakt lijkt te zijn door de verschillende camera’s in de buurt van Emma. De webcam van haar laptop, de camera in haar tablet, en de camera’s van haar smartphone: ze houden haar de hele dag en nacht in de gaten, en de kijker wisselt handig en snel tussen de verschillende beelden. Emma’s digitale wereldje wordt namelijk de hele dag in de gaten gehouden door een onbekende stalker. Een heel stille stalker, waarbij Emma eigenlijk niet eens weet wat er nu aan de hand is tot het echt te laat is. Ratter is een spannende film, die in eerste instantie een beetje door lijkt te kabbelen. De rol van Emma is een geloofwaardige rol van een heel normaal tienermeisje, dat net op zichzelf gaat wonen. Langzaam maar zeker begint de stalker Emma een beetje op te jutten, maar dat zou ook te wijten kunnen zijn aan allerlei andere oorzaken. Het feit dat je meekijkt vanuit de verschillende camera’s maakt de film interessant en bijzonder – hoewel de smartphones soms wel op heel bizarre plekken liggen, zo lijkt het. Het plot is snel en gehaast, echte eindjes worden niet aan elkaar vastgeknoopt helaas. Wie was de beruchte stalker? Wie weet haal jij het uit de film – ik hoor het graag! Ratter
Tijdsduur: 90 minuten, Thriller. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray