Recensie: Rarifeiten: Muizen en monsters, Guy Didelez en Frank Pollet

Guy Didelez en Frank Pollet zijn beide rasvertellers voor het jonge publiek. Dat hebben ze al eerder bewezen in de eerdere boeken uit de serie Rarifeiten, en nu gaan ze een boekje openslaan over dieren: muizen en monsters, wel te verstaan. Er staan wel meer dan vijftig bijzondere, leuke, vreemde, rare en superleuke verhalen in, waarin dieren de hoofdrol spelen. Sommigen waargebeurd (zoals de reuzengorilla Bokito die ontsnapte in de dierentuin), andere onbekend, zoals het kikkervrouwtje dat ineens twee minnaars had. En over een paard dat de toekomst kon voorspellen. Verder gaan de heren verder in op mysteries en vragen, zoals: huist er diep in de wouden van Afrika een oermonster van meer dan 24 meter lang? Kan een muis een huis in de fik steken? Wat doe je als je ’s morgens wakker wordt met een ratelslang in je slaapzak?

Dat alles vertellen de beide heren met veel passie en overtuiging. Ze spreken de normale mensentaal, en dat is bijzonder aanstekelijk. De heren snappen namelijk wat er nodig is om jou als lezer het verhaal in te trekken, alsof je naast de mensen stond die de bijzondere dieren hebben gezien of onderzocht. Hoewel de verhaaltjes helemaal los van elkaar staan wil je er in blijven lezen! Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Juist omdat het allemaal korte verhaaltjes zijn kun je het boek ook even aan de kant leggen. Leg dus je safari-outfit naast je duikerpak, hou je parachute klaar en beleef de meest onvoorstelbare dierenverhalen te land, ter zee en in de lucht.

Rarifeiten: Muizen en monsters, Guy Didelez en Frank Pollet
Manteau, juni 2012, 171 pagina’s, paperback.
Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789022327616