Recensie: Rancune, Max Seeck

Rancune is het derde boek van Max Seeck met rechercheur Jessica Niemi in de hoofdrol, hoewel ze in dit boek eigenlijk een ondergeschikte rol krijgt toebedeeld. De belangrijkste speurneus in Rancune is namelijk Jusuf Pepple, die gebukt gaat onder de plotse druk die op zijn schouders rust.

Moord en mysterie

Rancune barst los wanneer Eliel Zetterborg, CEO van een van de belangrijkste Finse bedrijven, dood wordt gevonden in zijn huis aan de Muukalaiskatu in Helsinki. En dat op de avond van het 50-jarig jubileumdiner van het bedrijf! Aangezien Jessica Niemi na het vorige avontuur ontslag heeft genomen bij de politie, schuift opperhoofd Hellu de verantwoordelijkheid naar Jusuf Pepple.

Pittig onderzoek

Wat een eenvoudige kwestie lijkt te zijn, wordt al snel een spinnenweb van intriges en complotten. Hoe hoger in de boom, des te meer vijanden iemand krijgt. En door de aankondiging om een fabriek te sluiten, heeft Zetterborg heel wat nieuwe vijanden op het lijstje staan! Maar misschien is de aard van de moord verder terug te voeren. Door een persoonlijke puzzel en aanwijzingen met een UV-stift lijkt het meer een actie met voorbedachte rade… maar wie zou daar achter steken?

Verschillende onderzoeken

Naarmate het boek vordert, wordt je langs de verschillende aanwijzingen en personages geleid. Ieder verhaal brengt weer nieuwe haakjes met zich mee, die telkens onderzocht moeten worden. Pepple heeft gelukkig een fijn team achter zich, dat hij steeds beter leert kennen en waarderen. Door zijn nieuwe standpunt ziet hij wat de verschillende personages achter de schermen uitvoeren, wat hem een stuk toegeeflijker maakt naar zijn collega’s toe. Aan de andere kant kan ook hij rekenen op de nodige steun – zelfs die van Jessica Niemi, wanneer hij haar om advies vraagt.

Extra moordenaar

Er is nog een sluimerend gevaar in het boek. In de intro lees je namelijk over een Franse huurmoordenaar die een proefschrift schrijft op basis van de existentialistische filosofie Albert Camus. Hij noemt zichzelf L’Etranger en verdwijnt na deze introductie van het toneel… om aan het einde van het boek weer even naar voren te treden. Een mooie cliffhanger, die zeker nieuwsgierig maakt!

Ga direct naar Rancune op BOL.com.

Recensie over Rancune

Rancune is een pittige detective, dat zich volledig stort op het verhaal en de persoonlijke verwikkelingen van de personages. Dat maakt het een krachtig boek, maar het mist ook een element: hoewel er lustig wordt gestrooid met straatnamen en wijken, laat Seeck alle omschrijvingen van omgevingen achter zich. Hij lijkt er soms van uit te gaan dat je die gebieden wel kent, inclusief de bijbehorende reputatie. Dat is best bijzonder en brengt je soms even van je stuk. Daarnaast schuift hij dit boek onder de Jessica Niemi-serie, terwijl zij in dit deel echt een ondergeschikte rol heeft (vrees niet: haar persoonlijke verhaallijn krijgt ook hier de nodige aandacht!) Toch dendert het verhaal voort en laat je alle hoeken van de menselijke brein zien, waarbij daden uit het verleden lang kunnen doorsluimeren.

Titel: Rancune
Uitgever: AW Bruna
Aantal pagina’s: 448