Recensie: Queen for a day, de nieuwste cd van Anouk

unnamed (3)

Anouk is één van ’s Neerlands grote muziektalenten. Deze rockchick pur sang blijkt echter heel wat meer in haar mars te hebben dan alleen stoere rocknummers: ze heeft in de loop der jaren haar hart ook verpand aan de soul, en dat blijkt absoluut in haar nieuwste album, Quen for a day – volgens Anouk zelf een liefdesbetuiging aan de popmuziek. Zo kun je deze cd niet echt onder een bepaald genre scharen, en is het eerder een gave mix van liedjes, ieder met die unieke Anouk-sound. Zo zul je de eerste single wel kennen: het catchy Run Away Together, maar zul je ook genieten van het zorgeloze liefdesliedje Be My Baby of de opzwepende dancetrack We Are.

“Ik heb door de jaren heen altijd wel popnummers geschreven, ik hou gewoon van pop,” aldus Anouk. Keeps Getting Better, dat met z’n retro 80’s sound inderdaad steeds beter wordt, heeft een wat melancholisch sfeertje. Niet zo vreemd; Anouk was toevallig in Parijs tijdens de aanslagen. Ze zat om de hoek van de terrassen die beschoten werden maar merkte zelf gelukkig niets van de gebeurtenissen. “De volgende dagen hing er een heel rare sfeer in de stad. Normaal schrijf ik nooit over politiek of gebeurtenissen in de wereld, maar Keeps Getting Better schreef ik gelijk toen ik terugkwam uit Parijs.”

De nieuwste songs van Anouk hebben één ding gemeen: ze zijn stuk voor stuk leuke nummers om naar te luisteren, ieder met hun eigen sound, met hun eigen verhaal. En met de stem van Anouk, natuurlijk, met haar onverbeterlijke Haagse tongval die door het Engels te horen is. Love it or hate it, maar geef het in ieder geval een kans. Het kan immers niet zo zijn dat geen enkel nummer je zal aanspreken!

Zoals gebruikelijk de afgelopen jaren, werkte Anouk voor productie en songwriting met het Zweedse duo Tore Johansson en Martin Gjerstad, en schreef ze weer enkele nummers met Tobias Karlsson. En opnieuw bleek deze partnership erg productief. “Zij sturen mij beats, soms wel veertig per keer, en als een beat me bevalt dan bedenk ik er een melodie bij – soms binnen een minuut. De ideeën blijven gelukkig nog steeds komen.” Net zo gevarieerd als haar stijlen, zijn haar vele stemmen. Is ze in Dirty Girl zwoel, soulvol, verleidelijk, in het zomerse New Day klinkt ze weer plagerig en speels. “Als je op veel verschillende manieren kunt zingen dan moet je dat ook doen. Anders wordt het zo voorspelbaar.”

Klik hier voor de CD Queen for a day op BOL.com