Recensie: Proteus, Deon Meyer

Proteus Deon Meyer heeft inmiddels een goede naam opgebouwd met zijn spannende boeken die afspelen in de Afrikaanse landen. Een redelijk uniek standpunt, want veel boeken komen niet tot hier die door Afrikaanse schrijvers zijn gemaakt. Proteus is weer zo’n spannend boek. Leuk aan de boeken van Deon Meyer is dat hij niet schuwt om de verschillende bevolkingsgroepen bij de naam te noemen en de onderlinge verhoudingen tussen die groepen open en eerlijk vertelt. In dit boek draait het allemaal om Tobela Mpayipheli, een bijna 2 meter grote Xhoso die een rustig leventje leidt met zijn vriendin en diens zoontje. Hij werkt dagelijks als motormonteur, maar dat was vroeger wel anders. Toen werkte hij in het criminele circuit als ‘ klusjesman’, iemand die zonder enige twijfel alles deed wat er van hem gevraagd werd. Een getrainde man uit de Struggle, een wisselvallige en brute tijd in Afrika. Vanuit de Struggle ging hij over naar Europa, waar hij onder andere voor de KGB werkte en daar verder werd getraind. Maar op een gegeven moment had hij genoeg van het geweld en ging hij zijn rustige leventje in. Totdat de dochter van een oude vriend, John Kleintjes, op de stoep staat. John blijkt ontvoerd te zijn, en het enige dat hem kan redden is een harde schijf vol gevoelige informatie, die in zijn kluis lag. Zijn dochter kreeg als advies om Tiny op te zoeken om haar te helpen. Zij is namelijk niet goed ter been. Tiny weet echter niet wat er op de harde schijf staat, en ook niet dat de geheime dienst maar wat graag hand wil leggen op die informatie! En dus stuurt een blanke vrouwelijke teamleider (iemand die zich in de zwarte samenleving dubbel moet bewijzen) met alle middelen die ze heeft op haar taak. Ze stuurt een twaalfkoppig eliteteam op hem af, met een heethoofdige Mazibuko. Tiny heeft echter gezworen om geen geweld meer te gebruiken, en doet er alles aan om dat te bewerkstelligen. Daarbij maakt hij dankbaar gebruik van de pers en de media, en probeert hij zijn tegenstanders te slim af te zijn. Proteus is een geweldig geschreven boek. Alweer. Deon Meyer lijkt wel een absolute schrijfmachine, die telkens weer een spannend en interessant boek op de markt probeert te brengen: van politiethrillers tot mensen uit de achterbuurt, van underdogs tot veteranen. Ondanks de Afrikaanse achtergrond en de spanning heb je bij geen enkel boek het idee dat je een soort formule-boek leest, dat het boek voorspelbaar wordt of dat je een deel uit een serie leest. En dat is behoorlijk knap voor iemand die ieder jaar weer een nieuw boek op de plank weet te leggen! Proteus, Deon Meyer AW Bruna, 480 pagina’s, paperback. Prijs: 12,50 euro. ISBN: 9789400506022