Recensie: Programmeer je lichaam op afvallen, Thorsten Weiss, Jenny Bor

Programmeer je lichaam op afvallen

Afvallen is een echte flinke opgave. Mensen die het eens (of meer dan eens) hebben geprobeerd weten dat als geen ander. Lastige menu-schema’s, oefeningen en regeltjes waar je je aan moet houden… ze zorgen vaak eerder voor last dan verlichting. Het probleem wordt kort aangepakt, maar ben je door de dieetperiode heen, dan begint het weer van voor af aan. Tijd voor een blijvende oplossing.

In Programmeer je lichaam op afval nemen ze de koe bij de horens, en zeggen ze op subtiele wijze waar het op staat: je doet het verkeerd! Wat? Eten, natuurlijk! Je lichaam heeft zich n een aantal jaren heel wat verkeerde dingen aangeleerd, waardoor je nu staat op het punt waar je staat: verdrietig op een weegschaal. Thorsten en Jenny vertellen je dan ook niet precies hoe je moet afvallen, maar proberen je duidelijk te maken hoe je op die weegschaal terecht bent gekomen, en wat je daar aan kunt doen.

De basistechniek die ze gebruiken is affirmatie. Of beter: transfirmatie, want ze willen een duidelijke verandering teweeg brengen. Dat betekent dus dat je heel vaak iets te horen krijgt, en dat je jezelf vaak genoeg vertelt hoe goed je bent. In een notendop, uiteraard. Thorsten en Jenny vertellen op duidelijke wijze wat je allemaal kunt bereiken, en bieden oefeningen zodat je jezelf kunt trainen om dat te bereiken. Het boek begint met een redelijk stuk theorie. In de eerste 66 pagina’s krijg je vanalles te lezen over je dna, gewoontes, basisbehoeftes en je eigen zelfbeeld. Het laatste deel gaat een stapje verder, De vier dimensies van het zijn en de transformatie. Een hoofdstuk dat je misschien twee of drie keer zult moeten lezen om het goed door te laten dringen.

Na dat lastige hoofdstuk ga je echter vol overgave aan de slag (tijdens het lezen van de hoofdstukken zul je ook wel wat oefeningen tegenkomen die de theorie illustreren). De oefeningen zijn soms confronterend, leerzaam, maar altijd verhelderend en niet moeilijk om te doen. In principe. Want het is natuurlijk niet altijd leuk om te ontdekken wat je mis hebt gedaan. Gelukkig ligt de nadruk van dit boekje op kunnen, resultaten en doelen. Je kunt het!

Programmeer je lichaam op afvallen, Thorsten Weiss en Jenny Bor
Uitgeverij Akasha, Februari 2012, 124 pagina’s, paperback.
Prijs: 18,90 euro. ISBN: 9789460150630