Recensie: Proef: mindful leven, mindful eten, Thich Nhat Hanh en Lilian Cheung

Mindfulness is een hele opgave. Wil je het goed doen, dan neem je regelmatig tijd voor jezelf, om je bewust te worden van de wereld om je heen. Dat klinkt ontzettend nobel, maar zeg eens eerlijk: ken jij iemand die daar de tijd voor neemt? Ja, misschien een weekje of twee, maar dan raken die goede gewoontes meestal ook weer in het slop en vallen die mensen ook weer in hun oude patroon. Ze worden simpelweg meegesleurd door onze haastige en snelle maatschappij.

Thich Nhat Nanh heeft samen met Lilian Cheung een boek geschreven over het inbouwen van mindfulness in het dagelijkse leven. En dat hebben ze gekoppeld aan één van de weinige rustmomenten die mensen nemen: eten! Bewust eten is een geweldige manier om ook even bewust te leven. Een goee basis om mindfulness te implementeren in je dagelijkse leven! En dat wordt in dit boek dan ook gedaan. Zo kijken de beide leraren goed naar de bewegingen die je normaal gesproken maakt: kun je die misschien iets bewuster doen, zodat je meer openstaat voor de wereld? Of bepaalde ritueeltjes die je dagelijks doet, op de automatische piloot: kun je die gebruiken om even kort te mediteren? Het antwoord is op beide vragen: ja! Dat kan. Zonder al te veel inspanningen en offers kun je bewuster en rustiger leven. En dat zal je omgeving zeker in de gaten krijgen, als je wat rustiger en evenwichtiger naar voren komt.

Proef: mindful leven, mindful eten is een prettig geschreven boek, vol theorie, voorbeelden en vooral veel oefeningen die je makkelijk kunt uitvoeren op een moment dat het jou uitkomt. Maar dan moet je wel eerst die negentig pagina’s doornemen die gaan over mindfulness in het algemeen. Geen straf, want ook die zijn prettig geschreven, maar de praktische kant begint pas in de hoofdstukken Mindful eten, Mindful bewegen en Mindful plannen.

Proef: mindful leven, mindful eten, Thich Nhat Hanh en Lilian Cheung
Uitgeverij ten Have, april 2012, 256 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789025961022