Recensie: Prinses Emmelie en het ontsnapte paard, Tanneke Dorgelo en Maaike van den Akker

Het lieve voorleesboekje Prinses Emmelie en het ontsnapte paard gaat over een koninkrijk, waar de koning, de koningin samen wonen met prinses Emmelie en prinses Felicia. De koning moet de dag erop weg voor een belangrijke reis, en wil nog een leuke dag organiseren met zijn gezin. Samen gaan ze lekker picknicken, wat een feest! Maar voor het zo ver is gebeurt er iets vervelends. Door een ongelukje laat prinses Emmelie de deur van de stal openstaan, waardoor het paard Spikkel wegloopt. De jonge prinses krijgt het niet over haar hart om het haar vader te vertellen, ze is bang voor zijn reactie. Maar het zit haar ook zo dwars, dat ze er ziek van is… zelfs zo ziek dat ze niet eens mee gaat met de picknick.

Terwijl prinses Emmelie treurt over het verdwenen paard gaan haar vader, prinses Felicia en goede vriendin Rozpah picknicken. Dan gebeurt er echter iets bijzonders: Spikkel komt langs en smikkelt mee van alle lekkernijen! Spikkel is dus weer terug, en de koning kan morgen weer lekker reizen. Alleen weet Emmelie daar nog niets van – die ligt met buikpijn in bed… ze kan maar niet in slaap komen, tot haar vader vertelt dat Spikkel weer terug is.

Prinses Emmelie en het verdwenen paard is een lief en schattig verhaaltje over eerlijk zijn, jokken en het feit dat ongelukjes nu eenmaal kunnen gebeuren. Natuurlijk blijft het lastig voor kinderen om te bekennen dat ze een ongeluk hebben veroorzaakt waardoor er iets vervelends gebeurt, maar probeer dan te denken aan het verhaal van prinses Emmelie, en vertel het gewoon. Soms kunnen anderen het probleem in een handomdraai oplossen of je helpen om alles weer in orde te brengen.

De prenten in dit prentenboekje zijn zacht en lieflijk, met sprekende personages die een hoge aaibaarheidsfactor hebben, zachte kleuren en vloeiende kleurverlopen. Een boek waar meiden echt van zullen smullen!

Prinses Emmelie en het ontsnapte paard, Tanneke Dorgelo

Illustrator: Maaike van den Akker
Ark Media, 32 pagina’s, hardcover.