Recensie: Predestination, Sony Pictures Home Entertainment

A5196BDS_Prdstntn_SA_BD_STD1_RNST_3D_CMYK_EryTrd_lrActueler dan ooit: Predestination is gebaseerd op het korte verhaal All you zombies, van Roberd A. Heinlein. Het gaat over een temporale agent (een soort federale agent, maar dan eentje die door de tijd reist) om zo misdaden te voorkomen, zodat veel mensenlevens bespaard kunnen worden. En misdaden worden er gepleegd: hele flats en fabrieken worden aangevallen, zonder pardon met de grond gelijk gemaakt. Met alle mensen er in. Het is aan onze held John om die misdaden te voorkomen. Daarvoor moet hij terug in de tijd om zijn jongere ik te ronselen om lid te worden van dit genootschap. En daar wordt het langzaamaan verwarrender en verwarrender. Het begin is alles duidelijk: er is een meisje, dat opgroeit in een weeshuis, en een man, die temporaal agent is. Het meisje worstelt met een geheim: ze is sterker en slimmer dan de andere kinderen, maar daardoor ook echt een buitenbeentje. Ze worstelt met haar identiteit, en heeft een minderwaardigheidscomplex aangepraat gekregen door de pesterijen in het weeshuis. Als ze ontdekt wordt door een opleidingsinstituut voor astronauten gaat het balletje rollen. Dan wordt een vreemde man aangesproken door een barman. We herkennen de barman als temporaal agent John, die in het begin van de film terug is gereisd in de tijd. De twee raken aan de praat, en langzaam ontvouwt het verhaal zich in een bijzondere spiraal, waarvan pas op het einde duidelijk wordt hoe de vork precies in de steel zit – hoe goed je vermoedens ook zijn tijdens het kijken van de film. Predestination is vooral een film waar je je aandacht bij moet houden. Hij is niet heel erg moeilijk en zwaar, en goed onderhoudend, maar het bevat wel een paar flinke plotwendingen door de film heen – wendingen die je waarschijnlijk niet zag aankomen. Daardoor is de film uiteindelijk toch erg interessant, ondanks het feit dat er ontzettend veel in gepraat wordt (en op het einde is er ook wel wat actie). Een bijzonder verhaal over een bewogen leven! Predestination, Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 98 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 18 euro), Blu-ray (ca. 21 euro)