Portal 2 breidt verder op de prijswinnende formule van innovatieve gameplay, verhaal en muziek. Het single-player gedeelte van Portal 2 introduceert nieuwe dynamische karakters, verse puzzelelementen en een veel hoger aantal dubieuze, uitdagende testkamers. Spelers dwalen door de verlaten en onbekende plekken van het gigantische Aperture Sience Laboratorium en worden verenigd met GLaDOS, de soms moordadige computerhulp die de spelers door Portal heeft geholpen.
De twee-speler co-op modus bevat een geheel afzonderlijk uniek verhaal met nieuwe testkamers en twee nieuwe speelbare karakters. Deze nieuwe modus zorgt ervoor dat spelers al hun kennis over portals moeten loslaten en opnieuw beginnen met het leren oplossen van de hersenkrakende puzzelkamers. Om succesvol te zijn, moet je niet alleen samen handelen, maar ook samen denken.
Kort door de bocht: Portal 2 is in mijn ogen een van de meest verslavende, originele en briljante spellen ooit. Hoppa. Steek dat maar vast in je zak, EA! Klaar, mijn werk zit er op. Maar zo makkelijk kom ik er natuurlijk niet van af. Ik zal uitleggen waarom ik dat vind. Ten eerste is het een verfrissing tussen al het krijgsgeweld en de spellen vol actie en adrenaline. Het gaat hier om puzzelen. Nadenken, peinzen, nog eens uitpuzzelen en dan tot actie overgaan. Vanuit de ogen van je karakter gezien. Toegegeven, niet iedereen kan tegen dat standpunt, maar het is wel een manier om echt ín het spel te kruipen. Je wordt letterlijk de robot die zichzelf moet redden, en dat maakt het wel zo leuk en spannend. Daarbij wordt je terzijde gestaan door een robot, Wheatly genaamd. Zijn stem werd terecht ingesproken door Stephen Merchant, bekend van bijvoorbeeld The Ricky Gervais Show. Iedere zin die uit zijn mond komt lijkt gemeend, doordrenkt van sarcasme en gortdroge humor, verwensingen en af en toe een helpende hand. Hij leidt je door een veelvoud aan verlaten ruimtes, waar je uit moet zien te komen. Hierbij moet je gebruik maken van je omgeving, die op zijn beurt zelf lijkt te leven. De sfeer draagt bij aan een iets spookachtig effect, heel sfeervol. De graphics zijn niet briljant, maar zeker goed. Goed genoeg om een geloofwaardig geheel neer te zetten, genoeg om ervoor te zorgen dat je ook echt wilt ontsnappen. Dat ontsnappen doe je door het maken van Portals, poorten die een weg kunnen vormen van de ene locatie naar de andere. Hierdoorheen kun je voorwerpen, lasers en personages transporteren. Alles om schakelaars om te zetten, een baan vrij te maken of zo te positioneren dat jij de uitgang kunt bereiken. Ga d’r maar aan staan. En dan de grootste uitdaging: schakel je console op tijd uit, voor je verslaafd bent en het te laat is…
Portal 2, XBOX360, PS3, PC, Mac
EA Interactive. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Prijs: vanaf 49,95 euro
Deze game bij: EA Interactive
Laat hieronder jouw reactie achter