Recensie: Pokemon White 2, Nintendo

pokemon white 2

De Pokemon-reeks gaat al jaren terug. Vanaf het eerste spel (Pokemon Red/Blue) is het concept een grandioos succes. En dat is ook niet vreemd. Je loopt met je personage, en maakt daarbij ontzettend veel (en spannende) avonturen mee. En dat doe je niet alleen! Je hebt de hulp van een Pokemon-professor, een hulpje, natuurlijk je moeder, en nog een aantal mensen die je onderweg tegenkomt. En natuurlijk je Pokémon, want daar draait het allemaal om.

In iedere regio (en in Pokemon Black/White 2 is dat de Unova-regio, dezelfde als in Pokemon Black en White), komen wilde monstertjes voor, die je kunt vangen en trainen. Zo kun je andere Pokemon trainers uitdagen voor een gevecht, prijzen winnen en nog meer wilde Pokemons vangen en verslaan. Daardoor krijgt je Pokemon ervaringspunten. Na een bepaald aantal punten groeit je Pokemon, krijgt hij nieuwe krachten of leert hij nieuwe aanvallen, en verandert hij soms helemaal: het summum van een Evolutie. Daardoor worden bijna alle eigenschappen beter. De Pokemon wordt sterker, sneller, is beter bestand tegen aanvallen, et cetera. Iedere Pokemon heeft z’n eigen karaktertrekjes, maar daarnaast hebben ze ook een bepaald type. Ze vallen aan met bijvoorbeeld water, vuur, elektriciteit, verschillende soorten energie, ga zo maar door. Tot zover het idee achter het spel Pokemon.

Merchandise koop je bij:

Ik vertelde net al: Pokemon Black 2 en White 2 speelt in dezelfde regio als het eerste deel. Het lijkt dan ook op een vervolg, en dat is het ook. Deels. Doordat het spel zich op hetzelfde eiland bevindt, lijken alle delen heel erg op elkaar. Het hele eiland is echter opnieuw vormgegeven, dus veel verder dan de plaatsnamen kom je niet. Zelfs de Gymleiders zijn veranderd! Wat wel gelijk is gebleven zijn de Pokemons die voorkomen in het gebied, maar ook die bevinden zich nu op andere plekken. Je zult ze veel vaker tegenkomen, en al in het begin kom je heel krachtige exemplaren tegen. Vang ze dus snel, en ga er mee aan de slag, want je zult merken dat de moeilijkheid van dit spel best pittig is. Je kunt zelfs aan de slag in de filmindustrie, want op het eiland is een echte filmstudio begonnen. Daar kun je ook verschillende opdrachten uitvoeren, en kom je bovendien een paar oude bekenden tegen. Leuk, voor als je de oude spellen kent, maar voor nieuwelingen niet veel bijzonders.

Lopend over het eiland kun je lekker genieten van de mooie vormgeving van het spel. Alles ziet er heerlijk manga uit, en de kleine animaties binnen de details en gevechten zijn erg mooi en leuk om naar te kijken. En: er zijn zelfs tussenfilmpjes, nadat vordert in het verhaal! Naast de hoofdopdrachten kun je nog veel meer beleven, zoals je gewend bent. Je kunt badges winnen door de meest diverse dingen te doen: vaak te saven, je Pokemons regelmatig genezen, een aantal bessen vinden, ga zo maar door.

De beste toevoeging is gedaan aan de Entralink. Dit gebied was in Black/White volledig gericht op draadloze communicatie met andere spelers, maar in Black/White 2 kun je jezelf er ook alleen vermaken. Er zijn namelijk allerlei Funfest-missies die je zowel met anderen als in je eentje kunt uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan zoveel mogelijk bessen verzamelen binnen drie minuten, of minimaal vijf Audino’s vinden en verslaan binnen vijf minuten. De beloningen zijn vaak heel behoorlijk en daarnaast is het meestal een leuke afwisseling op het hoofdavontuur.

Pokemon Black/White 2 is daarmee wederom een geweldig spel, waar je binnen de kortste keren aan verkocht zult zijn. Het werkt ontzettend verslavend om een aantal Pokemon onder je hoede te hebben, te trainen en te verzorgen. Pak dat in in een spannend verhaal, en de succesformule is helemaal compleet. Knap dat Nintendo deze format al zo lang weet in te zetten: hoewel de uitwerking telkens iets anders is, blijft de basis namelijk toch gelijk. Een klasse spel!

Pokemon Black/White 2, NDS/3DS
Nintendo. Leeftijd: vanaf 6 jaar.
Prijs: 44,95 euro