Recensie: Plantronics RIG

plantronics rigAls gamer heb je het soms maar moeilijk. Zit je net lekker in een game, gaat de telefoon! En dan is het altijd een lastig vraagstuk. Neem je de telefoon op, of ga je lekker verder? Als je alleen speelt kun je ‘m even pauzeren, maar in een multiplayer is dat uit den boze. En vertrouwen op voicemail, dat kan eigenlijk ook niet. Zeker niet als je meisje belt!

Gelukkig zijn er oplossingen voorhanden die je daarmee kunnen helpen. Een secretaresse bijvoorbeeld, maar dat is best prijzig. Een stuk goedkoper is de Plantronics RIG. Een headset met microfoon, waar een ingebouwde mixer in zit. Je koppelt de ene kant aan je computer, Xbox of PlayStation, en de andere kant hang je met de standaard koptelefoonplug aan je smartphone. Met de mixer bepaal je welke bronnen je gebruikt. Gebruik je de microfoon van de headset voor het gamen, of voor de telefoon? De grote knop in het midden wisselt het verkeer. Die kun je blindelings omschakelen, dat is zeker. Een draaischijf bovenop de mixer regelt het volume. Je kunt daarmee bepalen of de gamegeluiden voorrang krijgen, of juist de telefoon. Erg handig!

RIG-Blk-Gaming_print_cmyk_070113Dankzij de lange kabel kun je de RIG netjes wegwerken in je tv-opstelling, om zo de mixer binnen handbereik te hebben. Voor de koptelefoon zelf heb je twee microfoons ter beschikking: eentje waarbij de microfoon in de kabel verwerkt zit, en eentje met een microfoon aan de oorschelp.

Handigheidje:  je kunt de mixer niet alleen gebruiken voor het telefoneren, maar wat dacht je van je eigen soundtrack? Zet je favoriete muziek op je telefoon of iPod, en je mengt die muziek met de gamegeluiden! Eindelijk van die dreunende muziekjes af, en je eigen muziek tijdens het spelen.

De koptelefoon zelf is overigens al helemaal de moeite waard. Het is een over-ear model, die je oren niet klemt. Hij schermt je goed van je omgeving af, en houdt de meeste achtergrondgeluiden weg. De oorschelpen zijn bekleed met een stofje, die ik persoonlijk een beetje warm vond worden na een half uurtje, maar dat is een kwestie van smaak.

Qua geluid zit het helemaal goed. De koptelefoon geeft een mooi en helder geluid, dat erg ruimtelijk klinkt. Naast goede hoge tonen en middentonen zit er ook een prima bas in. En die verdeling tussen hoog, midden en laag kun je met de mixer nog eens een beetje verder fine-tunen. Het is dus al een prima headset, en de toevoeging van je smartphone in je setting maakt ‘m alleen al een stuk veelzijdiger! RIG Headset, Plantronics Prijs: ca. 130 euro

Op zoek naar coole gadgets?