Recensie: Pizzamaffia, VideoFilm Express

Pizzamaffia vertelt het verhaal van Ibrahim en zijn neef Illias. Iedereen kent ze als Bram en Haas, de twee snelste koeriers van pizzeria Novara. De twee jongens zijn onafscheidelijk. Elke avond racen ze op hun scooter door de stad en halen de bruutste stunts uit om als eerste bij de klant te zijn. De pizzeria is eigendom van Brams vader, maar sinds hij met een hernia thuis zit, runt oom Faris de tent. Faris, de vader van Haas, is een geboren pizzabakker en de bestellingen vliegen dan ook de deur uit. Toch blijken de inkomsten tegen te vallen. De vader van Bram verdenkt zijn broer ervan dat hij geld achterhoudt. Als hij hem hiermee confronteert, ontstaat er een heftige ruzie en Faris vertrekt.

Tot op het bot gekrenkt begint de trotse Faris vervolgens zijn eigen pizzeria, aan de overkant van het plein. In no time brandt er een hevige strijd los tussen de twee pizzeria’s. Alles en iedereen wordt meegesleept in de pizzaoorlog. Ook de neven Bram en Haas komen tegenover elkaar te staan in deze strijd om leven, dood, trots en een heleboel pizza’s.

Pizzamaffia is weer zo’n film die bewijst dat er heel wat goeds van Nederlandse bodem kan komen. Sterker nog, zo langzamerhand, na alle goede films die van onze hand komt, is veelal van betere kwaliteit dan het gros van de Amerikaanse films die met eenzelfde budget in elkaar wordt gedraaid. Dat komt wellicht door de overdreven acteertalenten van de Amerikaanse tegenhangers, die overkill aan Amerikaanse overdaad en platvloersheid, maar dat is wellicht ook te wijten aan de toewijding die de Nederlandse filmcrew heeft ten aanzien van het eindproduct. Pizzamaffia speelt zich af in de Marokkaanse scene. De ouders van onze hoofdrolspeler is geëmigreerd om in Nederland een nieuw bestaan op te richten, en heeft al sinds jaar en dag een succesvol Italiaans restaurant. Och, waarom ook niet? Samen met zijn broer is hij bekend in de wijde omtrek. Hij heeft de zakelijke kant op zich genomen, zijn broer straalt de passie voor het eten uit. Ook hun kinderen werken hier allebei aan mee. Rivalen, want ze zijn even oud, hebben dezelfde interesses en delen dan ook lief en leed met elkaar. Tot er een incident voorvalt: er is geld verdwenen uit het restaurant De vader wijst direct zijn broer aan, maar heeft hij het ook wel gedaan? De relatie verslechterd, waarmee ook de rivaliteit tussen de beide families oplaait. Incidenten, oproer en vervelende acties hebben zijn gevolgen op het leven van onze hoofdrolspeler, die zijn rol met verve speelt. Woede, angst en machteloosheid stralen van het beeldscherm af, en hebben hun werking op jou als kijker. Daarnaast is het erg leuk om eens een kijke te nemen in zowel de Marokkaanse samenleving in Nederland (en de moeite die de tweetaligheid met zich meebrengt: veelal vervallen ze afwisselend in een taalwisseling van Marokkaans en Nederlands). Een topfilm dus, over een vete tussen twee families. Italië in Marokko in Amsterdam. Hoe internationaal kun je het maken?

Pizzamaffia, VideoFilm Express

Tijdsduur: 86 minuten, Drama.
Leeftijd: vanaf 12 jaar