Recensie: Piepkleine muis, Janis Ian, Ingrid en Dieter Schubert

piepkleine muis

Janis Ian heeft eigenlijk niets met kinderboeken. Sterker nog, ze is een echte singer-songwriter. En een goede, maar dat terzijde. Ze schreef het liedje Tiny Mouse in 2012, zonder plan om er een prentenboek van te maken. Tot ze er samen met Ingrid en Dieter Schubert mee aan de slag ging en het prentenboek the Tiny Mouse geboren werd. Want het verhaal van het lied, over een kleine muis die op avontuur gaat en maar net aan de dood ontsnapt, is zeker een mooi prentenboek waard!

Natuurlijk werd dat boek vertaald in het Nederlands, zodat ook de kinderen hier kunnen genieten van het spannende verhaal én het lied. Want bij het boek wordt een cd geleverd met daarop verschillende versies van het lied: gezonden door Janis Ian met een vol orkest, met enkel gitaarbegeleiding, gezongen in het Nederlands en met verschillende karaokeversies, zodat je zelf kunt zingen. Je zou het zelfs kunnen spelen op een instrument, want de volledige bladmuziek staat op de laatste pagina’s.

Zoals gezegd gaat Piepkleine muis over een avontuurlijke, creatieve muis. Hij voelt zich niet begrepen in zijn muisengemeenschap met zijn schoentjes en zijn jasje aan, en trekt de wijde wereld in. Zo komt hij op een schip terecht, maar wacht: is dat een kát als kapitein? Hij besluit eieren voor zijn geld te kiezen en te vluchten voor zijn leven, voor hij veranderd in een muizenlollie of puree!

De gedachtes van de piepkleine muis zijn soms een tikje morbide, maar telkens op het randje. De illustraties zijn geweldig mooi, en omvatten telkens beide pagina’s. Ze zitten vol met de grappigste en mooiste details: geef je ogen dus zeker de kost. En dat kan ook prima, want de cd doet het zware werk voor je. Sommige pagina’s moet je overigens wel heel snel omslaan, daar staan slechts een paar regels op, een deeltje van het refrein.

Piepkleine muis is een mooi en fantasierijk boek. De muziek en het verhaal geven het geheel een zwaar en spannend tintje. Het is dus zeker geschikt voor de echte durfals onder de kleuters, maar ook oudere kinderen zullen graag meezingen met het stoere en dappere knaagdier.

Piepkleine muis, Janis Ian, Ingrid en Dieter Schubert
Lemniscaat, september 2013, 32 pagina’s met cd, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 5 jaar. ISBN: 9789047705390