Iedereen houdt wel van spelletjes – je moet alleen even het juiste spel weten te vinden! Sommige spelers houden van een avondvullend spel, waarbij de hele eettafel vol ligt met elementen, kaarten en voorraadjes. Andere spelers willen juist met elkaar in contact komen middels een partygame of duiken liever in een hand met kaarten. Voor dat laatste is er ook genoeg keuze, waarbij soms een leuke twist boven water komt. Zo introduceerde mattel onlangs een variatie op hun klassieker Phase 10: Phase 10 flip!

Speciaal voor kleurenblinden
Mijn aandacht werd deels getrokken door de aanduiding dat dit spel speciaal is ontworpen met kleurenblinden in gedachten. Als slechtziende is mij dat natuurlijk op het lijf geschreven. Maar… dat had beter gekund, mattel! Nu heb ik wat meer kwaaltjes dan alleen kleurenblindheid op mijn palet staan en ben ik daardoor ook wat kritischer op de uitvoering, maar een klein symbooltje met een witte rand daar omheen? Dat is voor enkel kleurenblinden misschien wel genoeg, maar ze hadden makkelijk een stapje verder kunnen gaan en het symbool wat groter/uitgesprokener kunnen maken. Maar in het juiste licht kan ik er wel mee aan de slag. Laten we de kaarten dus snel schudden en kijken hoe het spel werkt!
Zo speel je Phase 10 flip
Het doel van het spel is om als eerste alle tien fases te voltooien. Spelers voltooien fases door kaarten te spelen die voldoen aan de eisen van de huidige fase. In Phase 10 Flip heb je twee kaartzijden: de lichte “gekleurde” kant en de donkere “wilde” kant. Elke zijde heeft verschillende fasevereisten.
Spelvoorbereiding
- Elke speler krijgt 10 kaarten.
- De overige kaarten vormen de trekstapel, en de bovenste kaart wordt omgedraaid om een aflegstapel te vormen.
- De “lichte” zijde is de startzijde. Alle spelers beginnen met deze kant van de kaarten.
Spelverloop
- Kaarten trekken: Aan het begin van je beurt trek je een kaart van de trekstapel of aflegstapel.
- Kaarten spelen: Na het trekken van een kaart, probeer je kaarten uit te spelen om de fase te voltooien die voor je ligt. Een fase kan bijvoorbeeld bestaan uit sets van gelijke kaarten of opeenvolgende kaarten.
- Kaart afleggen: Aan het einde van je beurt leg je een kaart af op de aflegstapel.
De fasen

In totaal krijg je tien opdrachten (fasen) die je moet voltooien voor je door kunt naar de volgende fase. Elke fase heeft specifieke vereisten, zoals:
- Setjes van dezelfde waarde (bijv. twee sets van drie kaarten met dezelfde waarde)
- Opeenvolgende kaartenreeksen (bijv. vier kaarten in volgorde)
- Een combinatie van setjes en reeksen (bijv. een set van drie en een reeks van vier kaarten)
Flipkaarten
Wanneer een speler een Flipkaart speelt, draaien alle spelers hun hand om. Je wisselt de eerste keer dus van de lichte “gekleurde” kant naar de “wilde” kant van de kaarten. Vanaf dat moment moeten spelers de fases op de donkere zijde voltooien, die vaak moeilijker zijn dan de lichte zijde. Tot het moment dat de kaarten weer worden omgedraaid, natuurlijk! Zelfs de aflegstapel wordt omgedraaid. Gelukkig mogen voltooide fasen gewoon blijven liggen.

Speciale kaarten
- Sterkaarten: Deze kunnen elke kaart vervangen om je te helpen een fase te voltooien. Bij de lichte kant staat de kleur al vast en kun je enkel de waarde veranderen, bij de Wilde kant kun je hem inzetten voor iedere kleur én waarde.
- Flipkaart: Dwingt alle spelers om hun hand om te draaien naar de andere zijde (licht of donker).
Voltooien van een fase
Als je de vereisten van je huidige fase hebt vervuld, mag je doorgaan naar de volgende fase in de volgende ronde. Als je de fase niet voltooit, moet je in de volgende ronde opnieuw proberen.
Einde van een ronde
De ronde eindigt wanneer een speler al zijn kaarten heeft afgelegd. Dat kan heel eenvoudig door ze aan te leggen bij je eigen sets, of bij die van iemand anders. Spelers die hun fase niet hebben voltooid, moeten deze opnieuw proberen in de volgende ronde.
Puntentelling
Spelers die hun fase niet hebben voltooid, krijgen strafpunten op basis van de kaarten die nog in hun hand zitten:
- Genummerde kaarten: hun waarde
- Sterkaarten: 25 punten
- Flipkaarten: 15 punten
De winnaar is de eerste speler die alle 10 fases voltooit of degene met de minste strafpunten als het spel eindigt doordat de trekstapel op is.
Ga direct naar Phase 10 flip op BOL.com.
Recensie over Phase 10 flip
Waar Phase 10 eigenlijk een heel rechtlijnig en vrij eenvoudig spel is, krijgt het een nieuwe dimensie door de flip-functie. Daarmee veranderen niet alleen de waardes op je kaarten, maar ook je kleuren en mogelijkheden. Voor sommigen is dat even schakelen, die zullen niet veel vinden aan deze nieuwe versie. Wij vonden het een verfrissende en leuke kwinkslag. Kaartspellen steunen altijd al op toeval en geluk maar nu komt daar nog een onberekenbare factor van de flip-kaart bij, die je tactisch kunt inzetten om je tegenstanders een hak te zetten. De spelvariant voor kleurenblinden is een praktische functie voor wat meer inclusiviteit, maar stiekem ook niet heel bijzonder of inventief uitgevoerd.
Score: 8
Informatie
Titel: Phase 10 flipUitgever: mattel
Genre: kaartspel
Tijdsduur: 15-30 minuten.
Voor 2 tot 6 spelers.
Leeftijd: vanaf 7 jaar.
Adviesprijs: 15.99 euro.
Speelgoed en spellen koop je bij: