Recensie: Penny Dreadful, Universal Pictures

penny-dreadful-s1-brd-2d[1]Penny Dreadful gaat verder waar grote literaire monsterverhalen ophielden. Monsters, helden en uitvinders worden samengevoegd in een grote stad, waar ze de bovennatuurlijkwe wereld ontdekken en onveilig maken – en andersom. Dorian Gray, Victor Frankenstein en Abraham van Helsing gaan samen met een groep nieuwe karakters op jacht en ontdekkingsreis, als een rijke ontdekkingsreiziger (Sir Malcolm Murray) zijn dochtertje Mina wil terughalen uit de klauwen van een groep vampiers. Tevergeefs, zo blijkt, maar de beste man gelooft dat hij het meisje kan genezen. Daarbij krijgt hij hulp van de vele illustere figuren die in het verhaal tegenkomen. Daarbij blijken de meesten niet pertinemt goed of slecht te zijn: dat is enkel voorbehouden aan de vele demonen die in de serie voorkomen. Iedere (anti)held heeft zo zjin eigen geschiedenis, een reden waarom ze zijn geworden zoals ze zijn. Dat maakt de serie ook zo intrigerend om te zien: je wil gewoon ontdekken hoe de personages in elkaar steken. Dat daarbij heel wat romances ontstaan zorgt voor een spannende verhaallijn en de nodige (vleselijke) avontuurtjes, die soms vrij expliciet worden getoond. De serie Penny Dreadful is dan ook niet voor niets 16+: naast de vele monsters, bloederige gevechten komen er ook expliciete scènes in voor. Op de voorkant van de blu-rayhoes tref je twee jonge spelers aan: de bovennatuurlijke Ives (een rol van Eva Green) en de Amerikaanse revolverheld-die-nooit-mist Ethan Chandler. Ethan heeft een heel charmate rol, als het stille, zwijgzame type dat iedereen lijkt de doorgronden. Hoewel hij redelijk veel aandacht krijgt in de serie moet hij een beetje een rustpunt vormen in de serie. Ives daarentegen is begenadigd met bovennatuurlijke krachten en speelt ee imposante dame, die bovendien bezeten wordt door een Egyptische godheid. Alleen haar verhaallijn had de hele serie kunnen dragen. Alle karakters van Penny Dreadful spelen hun rol vol overgave. Alle verhaallijnen lopen kris kras door elkaar heen: soms heb je wel een soort thema-aflevering, maar wordt daarna al snel meegesleurd in de zoektocht naar Mina. En of ze haar gaan vinden? Of het Ives goed zal vergaan? Daarvoor zul je tot je enkels door het televisiebloed moeten waden en alle afleveringen moeten bekijken. En dat is voor horror-fans (ook beginnend griezelaars) helemaal geen straf! Penny Dreadful, Universal Pictures
Tijdsduur: 420 minuten, Horrorserie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 25 euro), Blu-ray (ca. 30 euro)