Recensie: Passengers, Sony Pictures Home Entertainment

Passengers

Ik zweer het je: toen ik de eerste scenes van Passenger zag, dacht ik echt dat ik naar een verfilming van Mass Effect zat te kijken. Een enorm ruimteschip is vol passagiers op weg naar een onbewoonde planeet. 5000 passagiers en ongeveer 285 bemanningsleden liggen in een diepe kunstmatige slaap om te ontwaken als ze eenmaal op hun plaats van bestemming zijn aangekomen. Er is echter één probleempje: een onvoorziene meteorenregen teistert het ruimteschip, waardoor er een storing ontstaat. Tot op dit moment zou het inderdaad de intro kunnen zijn van de first person shooter Mass Effect, op één detail na. Ze zijn nog niet op de plaats van bestemming!

Vroege vogel

Door de storing wordt de slaapcapsule van de technicus Jim gedeactiveerd, waardoor hij ontwaakt. Na een paar uur rondrennen op het gigantische ruimteschip kan hij maar één conclusie trekken. Hij is de enige die wakker is! Niet echt een prettig vooruitzicht, aangezien het nog ongeveer 90 jaar duurt voor ze bij de Homestead II kolonie aankomen. Een beeld dat Jim waarschijnlijk niet zal meemaken, aangezien hij dan door ouderdom is overleden. In de film zie je Jim dan ook in alle stadia verkeren die een situatie als dat teweeg kunnen brengen: wanhoop, depressie, ontkenning, uitdaging en tenslotte acceptatie. Dankzij de robot barman Arnold heeft hij toch nog een soort van menselijk contact, waardoor Jim niet geheel vervreemd raakt als een kluizenaar. Bovendien geeft de robot hem een gouden tip: leef het leven! En dankzij zijn technische vaardigheden weten inderdaad flink wat uit het leven te halen. Behalve een luxe ontbijt: dat was alleen voorbestemd voor de reizigers met een gouden ticket (een soort van eersteklas, dus).

Gezelschap

Na een jaartje zitten Jim toch niet helemaal lekker. Hij mist het menselijke gezelschap, dat hij niet vindt bij zijn alcohol schenkende robotvriend. Tijdens zijn wandeltochten door het ruimteschip komt regelmatig langs de andere 4999 slapende passagiers. En dat wringt een beetje. Na lang wikken en wegen besluit hij het ondenkbare toch te doen. Hij opent de capsule van een vrouw waar hij een oogje op heeft: de Amerikaanse schrijfster Aurora. In eerste instantie doet hij net alsof ook Aurora te maken heeft gehad met een technisch mankement en bloeit erg langzaam een heftige romance op. Tot de waarheid aan het licht komt, uiteraard! Dan is de vertrouwensband in de film Passengers toch een tikje geschaadt.

Mankementen

Gedurende de film wordt duidelijk dat er wel wat meer schort aan het schip dan alleen het mankement in de Cryo-cel van Jim. Steeds meer gebreken komen aan het licht en verstoren het dagelijks leven. Als ook de capsule van de scheepskapitein door een storing wordt geopend lijkt het hek van de dam te zijn: het schip verkeert in groot gevaar! De vraag is alleen: kunnen drie passagiers deze rampspoed voorkomen?

Ga direct naar Passengers op BOL.com.

Recensie over Passengers

Er zijn inmiddels heel wat ruimtefilms verschenen. Veel van deze films steunen sterk op de aanwezigheid van buitenaards leven, met alle conflicten en gevechten vandien. Passengers gooit het over een heel andere (bijna filosofische) boeg. Wat zou er namelijk gebeuren als iemand op een nagenoeg verlaten ruimteschip ontwaakt? Welke grenzen worden op zo’n moment overschreden? Buiten het feit dat de film in een science-fictionomgeving afspeelt is het bijna een psychologisch drama geworden, met een heftige romance, veel grappige momenten en een vleug van wanhoop als rode draad door de film.

Titel: Passengers
Uitgever: Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 116 minuten