Recensie: Paranoia, Entertainment One

De film Paranoia speelt helemaal in op de economische crisis waarin we momenteel verkeren. Je leeft mee met Adam Cassidy (Liam Hemsworth). Een slimme jongen, die al een paar jaar werkt voor een Smartphonegigant Nicholas Wyatt (Gary Oldman). Als ze vanuit zijn development-afdeling een nieuw plan presenteren krijgen ze glashard ‘nee’ te horen en mogen ze blij zijn te blijven werken voor een karige loon. Adam krijgt het te kwaad, en reageert te fel op de excentrieke directeur. Het gevolg? Zijn hele team wordt ontslagen. En dat komt Adam bar slecht uit, zeker omdat zijn vader chronisch ziek is en regelmatig behandeld moet worden. Als hij ook nog hoort dat zijn ziektekostenverzekering vanuit zijn werkgever is gekort, en hij daardoor een schuld heeft van 40,000 dollar, heeft Adam echt een probleem. Maar dan krijgt hij een bijzonder voorstel: als hij het nieuwste model van Wyatt’s concurrent Eikon kan bemachtigen krijgt Adam een flinke bonus én een dikke baan aangeboden. Lastig, want bedrijfsspionage is natuurlijk hartstikke verboden. Bovendien wordt hij door beide directeuren met argusogen in de gaten gehouden. En daarbij worden heel wat technieken ingezet! Smartphones worden ineens een last op zijn schouder… bovendien wordt hij stapelverliefd op met marketingmeisje Emma Jenings (Amber Heard). Zij kan hem naar het toestel leiden, maar kan hij haar wel bedriegen op die manier? En dat alles tijdens het machtsspelletje van beide directieleden, die ooit elkaars compagnons waren. Adam staat hier glashard in het midden van dat machtsspelletje. Een pion, die makkelijk weggegooid en vervangen is. Jammer genoeg vergeten beide heren dat het inzetten van een slimme jongeman niet altijd een goed idee is! Paranoia is een spannende film, die menig kijker wat kritischer naar zijn of haar social media-gebruik zal doen nadenken. Wat is privacy, en in hoeverre is die in deze moderne en digitale tijd nog gewaarborgd? Het machtsspelletje van beide dinosaurussen is helder in beeld, en je blijft je tot het einde afvragen tot welke daden beide heren in staat kunnen zijn. Wie speelt er met wie? Daarbij spelen er voor Adam heel wat factoren: de welzijn van zijn vader en vrienden, angst, verliefdheid, wraak en hebzucht. Dat is best veel voor een enkele film, maar allen komen goed aan bod. De film is geweldig verfilmd. Een spannende thriller, die je van begin tot het eind aan de beeldbuis gekluisterd houdt. Paranoia, Entertainment One
Tijdsduur: 106 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 13 euro), Blu-ray (ca. 16 euro)