Recensie: Papadag, Jet van Vuuren

papadag

In het boekenschap vind je vooral vertaalde boeken. Waarom? Vooral omdat recensenten (en uitgevers?) van mening zijn dat er in het buitenland veel betere boeken worden geschreven. Op zich ook wel logisch: bij het vertalen van een boek weet een uitgever ook al ongeveer wat er van verwacht kan worden. Die boeken komen meestal een jaartje later pas in de Nederlandse boekwinkels terecht. Dat er van Nederlandse bodem ook spannende boeken geschreven worden, bewijst Jet van Vuuren. in Papadag, bijvoorbeeld.

Gevaarlijke vrouwen

Wat opvalt aan de boeken van Jet van Vuuren is dat vrouwen altijd de hoofdrol spelen… en dat ze niet altijd even stabiel zijn. Sterker nog: ze blijken bloedlink te zijn en letterlijk over lijken gaan. Zoals Heleen, de alleenstaande vrouw uit Weesp. Deze dementerende vrouw krijgt hulp van haar dochter, die zelfs bij haar intrekt om Heleen te verzorgen. Een nobel streven, waar we steeds vaker mee te maken krijgen. Een mooie manier om de actualiteit in het verhaal te verweven.

Familiegeheimen

Tijdens het verblijf bij haar moeder ontdekt Maud heel veel over het bizarre verleden van hun gezin. Eigenlijk is ze daar al eerder op gewezen – via Facebook heeft ze namelijk te horen gekregen dat Heleen haar zus zou hebben vermoord. Dat kan toch niet, zou je denken? Dat je bloedeigen moeder zo’n duister geheim met zich meedraagt? Het meest vervelende is wel dat deze mysterieuze persoon geld eist, of anders het mysterie openbaar maakt. En of het nu waar is of niet – dit soort nieuws wil je niet op straat hebben liggen!

Recensie over Papadag

Net als andere thrillers van Jet van Vuuren speelt ook Papadag goed in op de actualiteit – het zorgen voor je ouders is steeds meer aan de orde. En daarmee ook de onkunde om te bepalen of ziektes wel of niet terecht zijn. Zo begint Maud aan alles en iedereen te twijfelen en wordt ze bijzonder paranoide. Ze twijfelt zelfs over de dementie van haar moeder. Ook hier zitten een paar gaten in het verhaal, maar de duistere, sluimerende sfeer maakt alles helemaal goed. Het plot is – zoals je ook bij Jet kunt verwachten – snel, bruut en vanuit een bijzondere hoek.

Papadag,
Uitgever: Karakter, 320 pagina’s, paperback.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789045211503. Prijs: 15 euro.