Recensie: Paddington in het ziekenhuis, Michael Bond en Karen Jankel

De avonturen van beertje Paddington spreken al jarenlang tot de verbeelding van kinderen. Lees bijvoorbeeld ook eens onze recensies over het eerste boek over Paddington, een Beer genaamd Paddington, of onze recensie over Paddington – de film. De pratende beer, afkomstig uit donker Peru, gedraagt zich namelijk als een ondeugende kleuter en komt daardoor in de meest uiteenlopende situaties terecht. En dat loopt niet altijd even goed af, zo ontdekken we in het prentenboek Paddington in het ziekenhuis.

In dit mooie en grote prentenboek zien we namelijk Paddington valt als zij in de tuin aan het spelen is. Paddington weet even niet meer wie en waar hij is. De familie Brown, waar Paddington logeert, is meteen ontzettend ongerust. Ook mevrouw Bird schrikt enorm en belt een ambulance. Zo gebeurt het dat Paddington naar het ziekenhuis wordt afgevoerd, waar hij kennis maakt met de eerste hulp afdeling. De beer wordt grondig onderzocht, waarbij een röntgenfoto laat zien dat zijn schouder uit de kom is geraakt bij zijn val. En zo gebeurt het dat Paddington in het ziekenhuis onder narcose wordt gebracht om zijn schouder weer op zijn juiste plek te krijgen. Tijdens dat rustmoment gebeurt het zelfs dat Paddington zijn geheugen weer terug krijgt!

Paddington in het ziekenhuis is een leuk en spannend avontuur, dat zeker geschikt is om voor te lezen aan kinderen die naar een ziekenhuis toe moeten voor bijvoorbeeld een operatie of een langer onderzoek. In het boek komen verschillende aspecten van een ziekenhuisverblijf aanbod, hoewel het verblijf van Paddington natuurlijk aan de korte kant is. De beer is ontzettend snel genezen en mag na en enkele dag alweer naar huis. De illustraties in het boek sluiten perfect aan op het verhaal en zijn geheel in stijl met de andere boeken over beertje Paddington.

Paddington in het ziekenhuis, Michael Bond en Karen Jankel

Illustrator: R.W. Alley
Aerial Media, 48 pagina’s, hardcover.