Recensie: Paddington – het filmverhaal

Op het moment van het schrijven van deze recensie draait er in de bioscopen de eerste ‘live action’ film van Paddington, uiteraard met een computergegenereerde beer. Deze beer, met zijn blauwe houwtje-touwtjejas en rode zuid-wester steelt al tientallen jaren de harten van kinderen (en hun ouders). In deze film komt de beer pas echt tot leven, en in het boek Paddington – het filmverhaal lees én zie je het verhaal zoals die in de film wordt getoond. In de film loopt Paddington namelijk continu gevaar, omdat er een gevaarlijke dame achter hem aan zit. Zij wil de beer vangen en opzetten! Wie deze vrouw precies is, en waarom ze zo happig is op de huid van Paddington, dat verklappen we maar even niet.

Want dat verhaal is wel wat anders dan in het boek. Het is een stuk spannender, met allerlei vreemde, rade, ongelukkige en grappige momenten er doorheen verweven. Het boek staat vol met foto’s van de film. Heb je de film gezien, dan is het een feest van herkenning. Heb je de film nog niet gezien, dan zijn de foto’s een geweldige ondersteuning voor het geschreven verhaal. Dat verhaal is kort en bondig opgeschreven. Als je het zo leest lijkt het een beetje vluchtig en kort door de bocht, maar als je het voorleest is het natuurlijk een stuk anders.

Paddington – het filmverhaal is een geweldig voorleesboek. Het is spannend, grappig en heeft een enorme vaart. De foto’s zijn mooi en helder. Puntje van kritiek – maar dat is een kwestie van smaak – is dat veel foto’s door de gekleurde randen om de foto’s wat donkerder lijken. De bladspiegel wordt er naar mijn smaak niet mooier op. Een kleinigheidje echter, want kinderen zullen die gekleurde randen helemaal niet zien, en gewoon smullen van de geweldige avonturen van Paddington.

Paddington – het filmverhaal
Aerial Media, 48 pagina’s, hardcover.
Prijs: 10 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar. ISBN: 9789402600575