Recensie: Paddington de Tuinman, Michael Bond

paddington-de-tuinman

De boeken van beertje Paddington spreken al zo’n 50 jaar tot de verbeelding. Het boek Paddington de tuinman gaat over het buitenleven van de familie Brown. Dat wil zeggen: hoe de familie, waar beertje Paddington mag logeren, bezig is met het onderhouden van hun tuin. Daar zijn ze bijzonder druk mee bezig: de familie heeft een flinke tuin, die dus ook de nodige onderhoud vergt. En nu de nationale tuindag nadert is het natuurlijk helemaal een drukte van jewelste. Iedereen is druk bezig om de tuin op zijn mooist te laten zijn.

Voor beertje Paddington is het allemaal vreemd en nieuw. Hij wil natuurlijk ook zijn steentje bijdragen in het onderhoud van de tuin, en doet zijn uiterste best om de tuin zo mooi mogelijk te maken. Maar beertje Paddington zou beertje Paddington niet zijn als hij niet afgeleid wordt door zijn lievelings kostje: marmelade! Want tuinieren, zo vindt de beer, is prima te combineren met het snoepen uit een grote pot marmelade. Maar beertje Paddington zou beertje Paddington ook niet zijn als er niet iets mis zou gaan! Zo zorgt de betreffende pot marmelade voor heel wat problemen, maar weet de Britse beer alles toch nog tot een goed einde te maken.

Paddington de tuinman is een ontzettend leuk voorleesboek voor jonge kinderen. De tekst in het boek is behoorlijk groot afgedrukt, waardoor het ook bij een gezellig sfeerlampje goed te lezen is. Hoewel het verhaal redelijk lang is, is het niet opgedeeld in hoofdstukken. Dat is jammer, want het verhaal in één keer uitlezen is misschien wat veel van het goede. Nu zul je zelf moeten zoeken naar een mooi moment om het boek voor een dagje weg te leggen. Voor de kinderen is er meer dan genoeg te kijken. Het boek staat vol met mooie tekeningen: op iedere spread staat een paginagrote illustratie, en de pagina met de tekst is ook aangevuld met kleinere tekeningetjes. Die ondersteunen het verhaal prima, waardoor kinderen zich een goed beeld kunnen vormen van de grappige gebeurtenissen. Na het lezen van dit boek zal je ook meteen duidelijk zijn waarom de avonturen van Paddington al 50 jaar bestaan: ze zijn erg leuk en absoluut tijdloos!

Paddington de Tuinman, Michael Bond

Illustrator: R.W. Alley
Aerial Media, 32 pagina’s, hardcover.