Recensie: OXO, Identity games

Oude spelletjes kunnen soms ineens een heel nieuwe lading krijgen als er een paar elementen aan worden toegevoegd. En soms is “een paar” regels erg relatief. De makers van OXO hebben het alom bekende spel Boter Kaas en Eieren als basis genomen voor een geheel nieuw strategisch spel, waarbij je een kartonnen spelbord, whiteboardstiften, 2 dobbelstenen en actiekaarten moet gebruiken. Het kartonnen spelbord bestaat uit vier kwadranten, die in moeilijkheidsgraad verschillen. Enerzijds is het natuurlijk handig dat deze vier spelborden op een plaat zijn afgedrukt, ik vraag mezelf een beetje af waarom ze niet gewoon vier verschillende vierkanten hebben gemaakt. Maar eigenlijk is dat ook om het even.

Het belangrijkste element bij OXO zijn de twee dobbelstenen. Er zit een normale zeskantige dobbelstenen bij, daarop staan de letters O, X en J vermeld. Dobbel je de letter O, dan mag je een rondje tekenen op het spelbord, bij de X mag je een kruisje tekenen en bij de J mag je zelf kiezen welk symbool je tekent. De tweede dobbelsteen is een tienhoekige dobbelsteen: erg cool en bijzonder! Op die dobbelsteen staan de cijfers één tot en met acht en. Deze tienzijdige dobbelsteen bepaalt in welk vakje de het symbool mag tekenen. Op het spelbord staan namelijk vakjes getekend met daarin cijfers. In de makkelijkste variant staat slechts een cijfer in ieder vakje, in een moeilijkere variant staan er telkens drie cijfers getekend: dan mag je zelf een vakje gaan uitzoeken. Voor je bijvoorbeeld 7 met de tienzijdige dobbelsteen en de O met de normale dobbelsteen, dan ga je in jouw spelbord op zoek naar een vierkantje waarin de zeven staat en mag je daar het symbool en tekenen.

Het doel van dit spel is niet dat je, net als bij boter kaas en eieren, drie tekens op een rij krijgt. In ieder geval: niet drie dezelfde tekens! Je moet namelijk de combinatie OXO maken. Lukt je dat, dan mag je kijken of dat je nog eens met hetzelfde symbool en het zelfde cijfer nog een combinatie kunt maken. Tot het niet meer lukt, dan is de volgende speler. Voor iedere combinatie krijg je een punt. Die puntentelling kun je netjes bijhouden aan de zijkant van het spelbord. Heb je 10 combinaties bij elkaar weten te sprokkelen, dan ben jij de winnaar!

OXO is een leuk en dynamisch spel, dat je makkelijk kunt meenemen in het metalen blik. De dobbelstenen maken het een vlot spel, waarbij je niet erg lang hoeft na te denken. De keuzemogelijkheden worden immers behoorlijk beperkt. Om het spel nog een beetje dynamischer te maken zijn er nog actiekaarten en toegevoegd. Daarmee kun je bijvoorbeeld een symbooltje verplaatsen van het ene vakje naar een ander, het cijfer of symbool veranderen nadat je hebt gedobbeld of zelf een symbool kiezen. Deze kaarten zorgen ervoor dat het spel behoorlijk bepaald wordt door degenen die aan de beurt is, en brengt nog meer vaart in het spel dan wanneer je enkel gebruik maakt van de dobbelsteen.

OXO, Idenity games
Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar.
Aantal spelers: 2. Speltijd: ongeveer 20 minuten