Recensie: Ottolenghi – het kookboek

ottolenghiEr zijn weinig kookboeken meer waar ik echt van onder de indruk ben. Inmiddels heb ik er zo veel gezien, en veel van de boeken lijken zo op elkaar. Nee, ik blijf er graag in bladeren en recepten uitproberen, daar zal niets aan veranderen. Toch zijn er zo nu en dan boeken die weten te verbazen. Vaak ligt dat trouwens niet aan het boek op zich, maar om de persoon achter het boek. In dit geval: Ottolenghi. Yotam Ottolenghi. Opgegroeid in Jeruzalem, met een Italiaanse vader. Een culturele mix, die zich zeker ook in zijn keuken laat zien.

Mix en match

Wat Ottolenghi’s recepten zo bijzonder maakt, is dat hij gebruik maakt van de kennis van beide keukens, gemengd met zijn eigen ervaring en bevinding. Kort gezegd is het een mix tussen de Oosterse en de Westerse keuken zoals je hem niet zo snel zou verwachten. Verrassende recepten met weinig basisingrediënten en krachtig smakende en ruikende kruiden, veel olie, maar dan wel allemaal heel open en eerlijk. Geen gedoe met een verzameling snufjes en beetjes, maar juist heel basic en puur.

Kleurige keuken

Door de beperkte hoeveelheid ingrediënten houd je niet alleen een volle smaak over, maar blijven de gerechten er ook heel kleurig en stoer uitzien. Dat zie je ook meteen als je het boek openslaat. De kleurrijke gerechten komen je tegemoet. Ze zijn prachtig gefotografeerd, zonder dat je het idee hebt dat er een heel team aan stylisten mee aan de slag is gegaan. Zo zou het er ook bij jou aan tafel uit kunnen zien. Robuust, zou je kunnen zeggen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat er ook meer dan genoeg stoofpotten, zoete en hartige taarten en gebakjes in staan, natuurlijk. Dit is echt een boek dat je zo’n beetje van voor tot achter wil doorwerken. Lees ook vooral de vele tips van Ottolenghi. Hij woont inmiddels in Engeland, en weet dus zo’n beetje hoe veel zijn nieuwe toeleveranciers van ingrediënten van die van zijn geboorteland verschillen.

Conclusie over Ottolenghi

Ottolenghi is echt een geweldig kookboek. Het bevat unieke recepten dankzij de combinatie van de oosterse en de westerse kookkunst. Ottolenghi weet ze perfect te combineren tot nieuwe kleurrijke, geurige gerechten die er ontzettend stoer en tegelijk smakelijk uit zien. Als ik een beperking zou moeten noemen zou dat het gebruikte lettertype zijn. Die is wat smal, waardoor de spatiëring een tikje krap is. Door: Score: Ottolenghi krijgt 5 van de 5 punten.

Ottolenghi het kookboek, Fontaine uitgevers, 304 pagina’s, hardcover.
ISBN: 9789059567405. Prijs: 22.95 euro.