Recensie: Organiseer jezelf zonder je hoofd te verliezen

Organiseer jezelf zonder je hoofd te verliezen Veel kinderen zijn ontzettend nonchalant. Of sloddervossen, als je dat woord liever zou gebruiken. Als ouder heb je daar vaak het nakijken bij, aangezien kinderen hun gewoontes niet snel zullen veranderen als ze daar zelf de noodzaak niet van inzien. Op de basisschool is misschien nog wel te leven met een dergelijke chaotisch systeem, maar op het middelbaar onderwijs komen kinderen dan toch echt in de problemen. Het kleine en compacte boekje Organiseer jezelf zonder je hoofd te verliezen kan kinderen hierbij helpen. Nee, niet om een grotere chaos te creëren, maar juist om met kleine veranderingen een systeem aan te brengen in de enorme bende papieren, pennen, potloden en gummen. Op een leuke en grappige manier wordt aan kinderen duidelijk gemaakt waarom het belangrijk is om te werken volgens een bepaald systeem, en niet zomaar alles op een grote stapel te gooien. Naast de reden waarom kinderen zouden moeten veranderen wordt er juist ook veel aandacht geschonken aan manieren om die veranderingen door te voeren. Die praktische insteek is natuurlijk ontzettend handig. Je vindt in het boek talloze lijstjes en overzichtjes met bijvoorbeeld een schoolartikelen-boodschappenlijstje en een activiteitenschema waarmee je inzicht krijgt in de hoeveelheid tijd dat je aan bepaalde taken besteed. Naast een overzichtelijke werkplek is het namelijk ook erg belangrijk dat je alle taken op een ordelijke manier weet in te plannen. Ook hier krijg je de nodige hulpmiddelen voor aangereikt. Zo weet je niet alleen welke taken je allemaal moet doen voor welke datum, maar ook in welke volgorde je ze het beste kunt uitvoeren. Kleine beperking en het boekje is dat het een Amerikaans boekje van origine is, waar kinderen bijvoorbeeld werken met kluisjes op school waar bijvoorbeeld boeken en accessoires in opgeborgen kunnen worden. Dat systeem kennen we hier eigenlijk niet, waardoor sommige passages vreemd over zullen komen op kinderen. De rest van het boek is echter ontzettend praktisch en leerzaam, en zal een grote steun zijn voor kinderen die nu werken in een chaotische omgeving.

Organiseer jezelf zonder je hoofd te verliezen, Janet S. Fox
Illustrator: Mike Gordon uitgeverij Abimo, 100 pagina’s, paperback. Prijs: 7,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789059323445