Recensie: Opstellen met kaarten, Stefanie Menzel

opstellen met kaarten

Iedereen heeft wel eens problemen of een bedrukkend gevoel, waar hij zelf niet uitkomt. Vaak hebben deze betrekking op familie, werk of gezondheid. Wat veel mensen niet beseffen, is dat ze eigenlijk best makkelijk op te lossen zijn. Door er eens met andere ogen naar te kijken dient de oplossing of juist de oorzaak van het onduidelijke probleem of conflict zich vanzelf aan. Opstellen is een theorie die hierin vaak gebruikt wordt, waarbij je bij jezelf een situatie schetst. Door gebruik te maken van de 96 meegeleverde ‘opstelkaarten’ kun je een relatie omschrijven.

Stel: je hebt een conflict met je partner, en volgens jouw gevoel hangt deze te veel aan diens moeder. Je legt in zo’n geval de kaarten Ik, Partner en Moeder neer. Vervolgens ga je bedenken wat er aan de hand zou kunnen zijn: in dit voorbeeld is het vertrouwen tussen jouw en je partner beschadigd, maar hoe? Waarom? Met kaarten ga je op onderzoek uit, en probeer je de vinger op de zere plek te leggen: want zodra je weet wat het probleem is, kun je er wellicht ook een oplossing voor bedenken! (dit voorbeeld komt van de voorkant van het boek, om niet al te veel prijs te geven)

Maar niet alleen op het gebied van relaties kan deze techniek hulp bieden, ook voor bijvoorbeeld je gezondheid kun je vaak een echte oorzaak uit de omgeving aanwijzen. Volgens de schrijfster zul je ervaren dat het fysieke probleem vanzelf oplost zodra je het probleem bij de oorzaak hebt ontdekt. Het ontdekken van de oorzaken doe je trouwens niet alleen door het uitzoeken van de kaartjes en erbij stil te staan, neen, dat doe je vooral door ze te verschuiven. Want iedereen heeft een andere kant van het verhaal, en zodra je je daarin kunt inleven, zul je zien dat je wellicht altijd het verkeerde hebt gedacht.

Opstellen met kaarten is een goed middel om vooroordelen uit de wereld te helpen, en je opnieuw naar anderen te laten kijken. Het boek is wat droog en moeilijk geschreven: het blijft vaak in lastige zinsconstructies hangen, en komt pas echt goed op gang bij de praktijkvoorbeelden. Sla het eerste deel echter niet over, de basis komt zeker van pas!

Opstellen met kaarten, Stefanie Menzel
Uitgeverij Akasha, mei 2011, 96 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,90 euro. ISBN: 9789460150401